dc.contributor.advisor | Kermit, Patrick | |
dc.contributor.author | Werner, Guro Fiskergård | |
dc.date.accessioned | 2018-04-17T08:07:10Z | |
dc.date.available | 2018-04-17T08:07:10Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2494384 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven søker å belyse hvordan forskere og medforskere ansatt i et forskningsprosjekt opplever og forstår likeverd i deres samarbeid. Videre diskuteres det om begrepet likeverd er meningsfullt for å beskrive samarbeidet. Medforskerne i dette prosjektet har utviklingshemming og prosjektet har mål om deltagelse i alle ledd av forskningsprosessen. Datainnsamling er gjort ved individuelle intervju av to medforskere som har utviklingshemming og tre forskere ansatt ved universitet og høgskole i Norge. De tre forskerne er alle vernepleiere. Alle er ansatt i prosjektet i perioden 2014 – 2016. Jeg er også vernepleier og ansatt som forsker i prosjektet.
Funnene viser at å være likeverdig ikke avhenger av å gjøre de samme oppgavene. Det er viktig å anerkjenne hverandres bidrag som betydningsfulle og å ha mulighet til å delta i alle ledd av forskningsprosessen. Tilpasset informasjon om prosessen er av betydning for medforskerne. Likeverd kan ikke forstås som eksistensielt alene, å føle seg likeverdig er avhengig av handling og samhandling. Det har betydning å involvere personer med utviklingshemming i forskning om personer med utviklingshemming. Deres synspunkter og perspektiver bidrar til at funnene ses i et annet lys og det har betydning i analysen. Deltagelsen har også betydning i datainnsamlingen. Denne undersøkelsen viser at det også er utfordringer, mangel på tid er en markant utfordring.
Den egalitære forståelsen likeverd slik som i menneskerettighetskonteksten kan være til hinder for nødvendig og tilpasset samhandling som fører til at medforskerne opplever seg likeverdige. I mitt forsøk på å utfordre den egalitære forståelsen av likeverd benytter jeg Rawls rettferdighetsteori til å beskrive hvordan ulike evner hos mennesker kan gjøre likeverd for alle urealistisk. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | likeverd | nb_NO |
dc.subject | deltagelse | nb_NO |
dc.subject | rettferdighet | nb_NO |
dc.subject | samarbeid | nb_NO |
dc.subject | inkluderende forskning | nb_NO |
dc.subject | medforskning | nb_NO |
dc.subject | menneskeverd | nb_NO |
dc.subject | menneskerettigheter | nb_NO |
dc.subject | utviklingshemming | nb_NO |
dc.subject | John Rawls | nb_NO |
dc.title | "Vi gjør jo forskjellige ting, det har litt med hvorfor man har prosjekt sammen å gjøre da" - En studie av opplevelse og forståelse av likeverd i et prosjekt hvor forskere og medforskere som har utviklingshemming forsker sammen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 94 | nb_NO |