• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av fagkompetanse for avansert mekanisk industri - skolens og lærlingebedriftenes rolle i motivasjon og kompetanseoppbygging

Gjersvik, Elena
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (415.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2491203
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier [880]
Abstract
Denne masteroppgaven har hatt følgende problemstilling:

Hvordan legger skolen og opplæringsbedrifter til rette for at fremtidens fagarbeidere kan utvikle og vedlikeholde kompetanse for å tilfredsstille arbeidslivets krav i avansert mekanisk industri? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for en god utvikling?

Bakgrunnen for problemstilling er den stadig raskere teknologiske utviklingen gir både nye muligheter for verdiskapning og nye produkter så vel som utfordringer knyttet til hvordan teknologi kan forstås og nyttes i en kunnskapsbasert kontekst. I denne oppgaven er det spesielt sett på hvordan en kan sikre tilgang på høyt kvalifisert arbeidskraft som fagarbeidere til avansert mekanisk industri. Det er i dette arbeidet også lagt til grunn at kunnskapsbasert bruk forutsetter mer forkunnskap enn kun som for triviell tilegnelse av for eksempel smarttelefoner, iPad og dataspill.

Arbeidet er gjennomført innenfor en analytisk ramme av STS-begreper hvor i denne sammenhengen domestisering av kunnskap er det sentrale. Det overordnede skriptet er myndighetenes normer for hva som skal læres og hvordan. Relevante læreplaner er gjennomgått og drøftet. Begrepet sosial læring er også nyttet til analysen, og da i kontekst av «den norske modellen» for flat organisasjonsstruktur og tillitsbasert og egalitær kommunikasjon og ansvar. Det synes å være en enighet om at Læreplaner or retningslinjer for undervisning stort sett fungerer etter formålet.

Studien er forankret i en strukturert analyse av empiri fremskaffet gjennom intervjuer med aktører i utdanningen av fagarbeidere slike som lærere, rådgivere, elever, lærlinger samt noen nylig utdannede fagarbeidere. Alle aktører synes enige om at undervisning som kobler teori og praksis sammen er den undervisningen som utløser interesse og gir best læringsutbytte. Det synes å være et markant skille her mellom den formodede og den faktisk opplevde teoretiske undervisningsplattformen i grunnskolen i kontrast med den mer praktisk koblede undervisningen i yrkesutdanning på videregående skole. En kan da spørre om dette kan være et forklaringspunkt for deler av frafallet i skolen? Lei av skolen allerede før videregående?

Elever, lærlinger og unge fagarbeidere intervjuet i denne oppgaven bruker alle forskjellige og egne læringsstrategier. I skolen krever dette at den enkelte får individuell oppmerksomhet og støtte. Og i bedriften kreves det tilsvarende et sosialt intelligent og inkluderende arbeidsmiljø som gir plass til de unges forskjellige forutsetninger på de
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit