Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæss, Robert
dc.contributor.authorGjersvik, Elena
dc.date.accessioned2018-03-20T09:32:28Z
dc.date.available2018-03-20T09:32:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2491203
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt følgende problemstilling: Hvordan legger skolen og opplæringsbedrifter til rette for at fremtidens fagarbeidere kan utvikle og vedlikeholde kompetanse for å tilfredsstille arbeidslivets krav i avansert mekanisk industri? Hvilke forutsetninger ligger til grunn for en god utvikling? Bakgrunnen for problemstilling er den stadig raskere teknologiske utviklingen gir både nye muligheter for verdiskapning og nye produkter så vel som utfordringer knyttet til hvordan teknologi kan forstås og nyttes i en kunnskapsbasert kontekst. I denne oppgaven er det spesielt sett på hvordan en kan sikre tilgang på høyt kvalifisert arbeidskraft som fagarbeidere til avansert mekanisk industri. Det er i dette arbeidet også lagt til grunn at kunnskapsbasert bruk forutsetter mer forkunnskap enn kun som for triviell tilegnelse av for eksempel smarttelefoner, iPad og dataspill. Arbeidet er gjennomført innenfor en analytisk ramme av STS-begreper hvor i denne sammenhengen domestisering av kunnskap er det sentrale. Det overordnede skriptet er myndighetenes normer for hva som skal læres og hvordan. Relevante læreplaner er gjennomgått og drøftet. Begrepet sosial læring er også nyttet til analysen, og da i kontekst av «den norske modellen» for flat organisasjonsstruktur og tillitsbasert og egalitær kommunikasjon og ansvar. Det synes å være en enighet om at Læreplaner or retningslinjer for undervisning stort sett fungerer etter formålet. Studien er forankret i en strukturert analyse av empiri fremskaffet gjennom intervjuer med aktører i utdanningen av fagarbeidere slike som lærere, rådgivere, elever, lærlinger samt noen nylig utdannede fagarbeidere. Alle aktører synes enige om at undervisning som kobler teori og praksis sammen er den undervisningen som utløser interesse og gir best læringsutbytte. Det synes å være et markant skille her mellom den formodede og den faktisk opplevde teoretiske undervisningsplattformen i grunnskolen i kontrast med den mer praktisk koblede undervisningen i yrkesutdanning på videregående skole. En kan da spørre om dette kan være et forklaringspunkt for deler av frafallet i skolen? Lei av skolen allerede før videregående? Elever, lærlinger og unge fagarbeidere intervjuet i denne oppgaven bruker alle forskjellige og egne læringsstrategier. I skolen krever dette at den enkelte får individuell oppmerksomhet og støtte. Og i bedriften kreves det tilsvarende et sosialt intelligent og inkluderende arbeidsmiljø som gir plass til de unges forskjellige forutsetninger på denb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleUtvikling av fagkompetanse for avansert mekanisk industri - skolens og lærlingebedriftenes rolle i motivasjon og kompetanseoppbyggingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel