Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskvik, Anne Margrete
dc.contributor.authorHogstad, Ine Terese
dc.date.accessioned2018-03-20T09:27:11Z
dc.date.available2018-03-20T09:27:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2491198
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg forsket på levd erfaring med bevegelsesspråket Gaga i dansesamfunnet Gaga/people ved Suzanne Dellal Centre i Tel Aviv. Bevegelsesspråket Gaga ble utviklet av Ohad Naharin på slutten av 1990-tallet. Etter den tid har Gaga spredt seg til store deler av verden. Ohad Naharin og Gaga administrasjonen har sin base ved Suzanne Dellal Centre i Tel Aviv, dermed var det naturlig å legge feltarbeidet mitt her. I denne oppgaven er både fenomenet og det kulturelle fenomenet Gaga blitt diskutert og analysert på forskjellige måter. I tillegg til å forske på levd erfaring med Gaga har jeg også tatt i bruk teori fra ny etnologi, fenomenologi, danseteori og kognitiv vitenskap. Jeg har brukt en hermeneutisk tilnærming hvor refleksjon spiller en viktig rolle. I kvalitativ forskning er samtaler og dialog er svært viktige verktøy. Gjennom intervjuer, korrespondanse og samtaler med mine fantastiske informanter fikk jeg verdifull informasjon, uten disse kunne ikke denne oppgaven blitt skrevet. Mine funn viser at det å kombinere ulike metoder gir en grundig innsikt i Gaga. I Gaga har du muligheten til å og utforske bevegelsesvanene dine, dermed kan du også finne nye måter å bevege deg på. Alle lagene i Gaga er knyttet sammen til en helhet. Som forsker er jeg interessert i å finne og beskrive de ulike lagene i dette fantastiske bevegelsesspråket, ikke for å begrense det, men for å gjøre det rikere.nb_NO
dc.description.abstractThis research is based upon the lived experience of Gaga in the dancing community Gaga/people at the Suzanne Dellal Centre in Tel Aviv. Both the phenomenon Gaga and the cultural phenomenon have been explored in this research. Gaga is a quite new phenomenon, around 15-20 years. Even though Gaga has grown into a phenomenon of its own, it is still unquestionable linked to its founder Ohad Naharin. The biggest community for Gaga training has its base at the Suzanne Dellal Centre in Tel Aviv. They have fourteen Gaga classes per week. This made me open to the possibility of doing fieldwork in a concentrated period of time to get an in-depth study of Gaga. When I decided to write about Gaga for my master’s thesis, it was out of a wish to combine a practical embodied experience with an academic approach. To enrich the focus of the lived experience I have let other approaches from new ethnology, phenomenology, cognitive science, somatic methods and dance theories bleed into this research. My findings show that combining methodologies does give an in-depth insight into Gaga. The information from my wonderful informants through interviews, correspondence and conversations, has been invaluable. I do believe that the hermeneutic approach using conversations and dialogues are very important tools in academic research. All the layers of Gaga are connected to the whole; you cannot focus on one aspect alone and let this represent all of the movement language. As a researcher I am interested in finding and describing the different layers that are hidden in this wonderful movement language, to make it richer, not to narrow it down.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectDancenb_NO
dc.subjectGaga movement languagenb_NO
dc.subjectfieldworknb_NO
dc.subjectlived experiencenb_NO
dc.subjectnew ethnologynb_NO
dc.subjectphenomenologynb_NO
dc.subjectcultural studiesnb_NO
dc.subjectqualitative methodsnb_NO
dc.titleFinding Layers in the Gaga Movement Language - A Study of Lived Experience of the Gaga Movement Language in the Dancing Community Gaga/people at the Suzanne Dellal Centre, Tel Avivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel