dc.contributor.author | Hansen, Kari | |
dc.date.accessioned | 2018-03-19T12:27:47Z | |
dc.date.available | 2018-03-19T12:27:47Z | |
dc.date.created | 2017-11-27T15:05:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017, 2 . | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2491025 | |
dc.description.abstract | I dag forventes det at yrkesfaglæreren kan tilrettelegge og lede opplæring mot mange og ulike yrker og fagbrevområder som elevene utdanner seg til i en og samme klasse. Forskning og evaluering etter Kunnskapsløftet KL (06) viser store didaktiske utfordringer i dagens yrkesopplæring, både første året i videregående kurs 1 (Vg1) og i flere av de brede videregående kurs 2 (Vg2). Det er derfor et behov for å diskutere hva som skal til for å utvikle en relevant og fremtidsrettet yrkesopplæring for alle elevene i skolen. De brede utdanningsprogrammene har ført til at mange elever i Vg1 må gjennomgå moduler av utvalgte yrker, selv om de har bestemt seg for et yrke når de begynner i videregående. I Vg2 risikerer elever å komme opp til eksamen i et annet yrke enn det de har fått lærlingplass i.
Formålet med artikkelen er å diskutere hva yrkesdidaktikken bør inneholde for å være et nyttig redskap i utvikling av yrkeskompetanse og relevans, demokrati og elevmedvirkning i yrkesopplæringen.
Grunnlaget for denne artikkelen, baserer seg på funn fra et treårig FoU-samarbeid med et tverrfaglig lærerteam innen bygg- og anleggsteknikk. Metodene som brukes i studien er elektronisk spørreundersøkelse blant elever og gruppeintervju med yrkesfaglærere.
Funnene fra forskningsarbeidet viser at innholdet i yrkesdidaktikken bør endres for å sikre kvalitet i yrkesopplæringens Vg1 og brede Vg2, og for å sikre relevans i yrkesfaglærerutdanningene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 25 | nb_NO |
dc.source.volume | 2 | nb_NO |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/sjvd.2134 | |
dc.identifier.cristin | 1518985 | |
dc.description.localcode | Copyright (c) 2017 Kari Henriette Hansen. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |