dc.contributor.author | Bødtker-Lund, Daniel | |
dc.contributor.author | Hansen, Kari | |
dc.contributor.author | Haaland, Grete | |
dc.contributor.author | Vagle, Inger | |
dc.date.accessioned | 2018-03-16T11:45:20Z | |
dc.date.available | 2018-03-16T11:45:20Z | |
dc.date.created | 2018-01-02T12:20:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2017, 2 . | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2490850 | |
dc.description.abstract | Artikkelen belyser hvordan opplæringens innhold i Vg1 erfares av elever, lærlinger og lærere, som grunnlag for vurdering av endringsbehov i norsk yrkesopplæring. Problemstillingen artikkelen gir svar på er: Hvordan fungerer Vg1 yrkesfaglig utdanningsprogram for elever med ulike yrkesvalg?
Bakgrunnen for studien artikkelen bygger på er at en strukturendring er på trappene i norsk yrkesopplæring. Kunnskapsdepartementet har brukt en rekke eksperter i forarbeidet, uten at elever og yrkesfaglærere har vært involvert i nevneverdig grad. Vi ønsker å bringe fram elevers og læreres stemmer.
Teoriforankringen er knyttet til forhold som har betydning for elevers motivasjon, mestring og læring, samt nasjonale føringer, mål og hensikt med yrkesopplæringen. Metodene i forskningsarbeidet er elektronisk spørreundersøkelse blant elever i Vg1 og Vg2, samt lærlinger i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene og semistrukturerte intervjuer med yrkesfaglærere.
Et hovedfunn er at opplæringen i Vg1 ikke samsvarer med elevenes ulike læringsbehov, og heller ikke med de nasjonale føringene for yrkesopplæringen. Vg1 bør gjennomgå store endringer, basert på elevenes og lærernes erfaringer, for å sikre yrkesrelevant opplæring for elever med ulike utdanningsplaner og yrkesinteresser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1 | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |
dc.source.volume | 2 | nb_NO |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | nb_NO |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2577 | |
dc.identifier.cristin | 1533681 | |
dc.description.localcode | Copyright (c) 2017 Daniel Bødtker-Lund, Kari Henriette Hansen, Grete Haaland, Inger Vagle. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |