Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Erlend Berg
dc.date.accessioned2018-03-02T08:48:40Z
dc.date.available2018-03-02T08:48:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2488208
dc.description.abstractI internasjonale marked med stadig tøffere konkurranse vil enkelte bedrifter være avhengige av å hente nødvendig kunnskap, kompetanse og ekspertise fra ulike plasser i verden for å være konkurransedyktige. Dette fører til at dannelsen av flerkulturelle og tverrfaglige globale arbeidsteam blir mer og mer vanlig. I slike globale team vil medlemmene møte på enkelte utfordringer utover hva konvensjonelle samlokaliserte team gjør når de skal skape samarbeidsrelasjoner. Disse utfordringene er knyttet til kulturforskjeller og avstand mellom teammedlemmene. I denne oppgaven studeres hva det er som skaper gode samarbeidsrelasjoner i globale arbeidsteam. Det kulturelle mangfoldet kan skape ulike forventninger til samspill, og misforståelser som kan være destruktivt for samarbeidet. Samtidig kan det også tilføre teamet komplementære ferdigheter og kunnskaper som er nødvendige for å løse enkelte arbeidsoppgaver. I tillegg vil også teamet være distribuert, og medlemmene vil lokalisert på ulike plasser i verden, uten særlig mulighet til å møtes fysisk. Denne avstanden vil også kunne være hemmende med tanke på relasjonsbygging i team, da man går glipp av den rikeste formen for kommunikasjon, nemlig ansikt til ansikt-kommunikasjon. Med nyere teknologi kan likevel barrierer for relasjonsbygging knyttet til kulturelle ulikheter og avstand brytes ned, og minke den sosiale distansen mellom medlemmene. Nøkkelen er bare å bruke teknologien riktig. I innledende og kritiske faser, vil blant annet videokonferanse være mest hensiktsmessig, da dette er en rikere form for kommunikasjon enn for eksempel e-mail. Undersøkelsen i denne oppgaven retter seg mot kulturelle forskjeller og geografisk avstand, og hvordan man kan overkomme barrierene knyttet til disse. I en intensiv studie med bruk av semistrukturerte individuelle intervju, ustrukturerte observasjoner og en SPGR-undersøkelse, blir funn fra en global arbeidsgruppe bestående av fem medlemmer presentert. Disse funnene viser tydelige tegn på at relasjonsbygging i globale team krever både planlegging og struktur. Teamlederen for den spesifikke gruppen vil være ansvarlig for inkluderingen av samtlige medlemmer i samspillet under de virtuelle møtene. Dette er særs viktig i slike team, hvor forskjellene er såpass store. Samtidig viser finnene også at det å forklare utfordringer kun ved hjelp av kulturelle forskjeller, ikke nødvendigvis trenger å stemme. Det er utallige underliggende faktorer som kan være like påvirkende, som for eksempel modenhet og alder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSamarbeid i globale arbeidsteamnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel