Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAntonsen, Stian
dc.contributor.authorGrønmo, Thor Steffen
dc.date.accessioned2018-01-11T15:03:05Z
dc.date.available2018-01-11T15:03:05Z
dc.date.created2017-07-11
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16966
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2477076
dc.description.abstractI denne eksplorative studien har hypotesen, at hvis en organisasjon har en høy evne og vilje til å innta læring vil dette bidra til en sterkere sikkerhetskultur, blitt forsøkt belyst. Uavhengig av risikobildet i en organisasjon burde arbeidet med tilrettelegging av sikkerhetskultur være i fokus. Der en god sikkerhetskultur kan bidra til forebygging av alle typer uønskede hendelser, fra nedsmelting i kjernekraftverk til ergonomiske skader. I denne studien har Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT) sagt seg villig til å bli studert. Der brann og redningstjenester er avhengige av mye erfaring, øvelser og trening for å vite hvordan ulike problemer skal løses når de en dag plutselig oppstår. Innsamling av data ble uført gjennom individuelle intervjuer, der 9 av 20 ansatte ved en stasjon hos TBRT ble intervjuet. For så å bli analysert opp imot teorier innen organisatorisk læring og teorier innen sikkerhetskultur. Resultatene for å belyse valgt hypotese ble som følger: 1. Hvordan kartlegge en organisasjons nivå av organisatorisk læring? For å vurdere en organisasjons nivå av organisatorisk læring, ble det på bakgrunn av teori og egne arbeidserfaringer vurdert til at en organisasjon må vurderes innen fem forskjellige kategorier. Tilbakemeldende, tilgjengelighet, motiverende, granskende og prosesserende. a. Hvordan lærer TBRT? Etter analyse av intervju pekte funnene til at TBRT hovedsakelig lærer gjennom muntlig overføring av informasjon internt mellom mannskaper. Altså uformelle læringsprosesser. b. Hvordan forbedre læringen til TBRT? En god mestring av uformelle læringsprosesser er et svært positivt trekk, men burde kombineres med formelle læringsprosesser. 2. Hva er forholdet mellom organisatoriske læringsprosesser og organisasjonens sikkerhetskultur? Resultatene kan tolkes slik at de ulike kategoriene både for organisatorisk læring og sikkerhetskultur henger tett sammen. Der det vil være vanskelig å forbedre organisasjonen innen en organisatorisk og kulturell kategori uten også å påvirke noen av de andre. a. På hvilket nivå ligger TBRT? TBRT ble vurdert til å være i en tidlig fase av nivå 3 av organisatorisk læring, og til å være i en tidlig fase av det sikkerhetskulturelle nivået kalkulerende.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectHelse, miljø og sikkerhet
dc.titleOrganisatorisk læring og sikkerhetskultur
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel