dc.contributor.advisor | Bungum, Berit | nb_NO |
dc.contributor.author | Nordvang, Andreas | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:18:22Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:18:22Z | |
dc.date.created | 2013-07-01 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 634808 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8614 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/246920 | |
dc.description.abstract | Oppgaven undersøker hvordan elever bruker metaforer, analogier og bilder i lærebøker i fysikk i egne læringsprosseser. Studien er bygd opp med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget består av totalt åtte elever som studerer fysikk på videregående skole. Elevene ble intervjuet i par på to om hvordan de bruker læreboken i fysikk når de skal jobbe på egen hånd og spesielt hvordan de bruker figurene. Elevenes utsagn er diskutert i lys av teorier om lærebøkenes rolle, ulike læringsstrategier og ulike typer figurer og de forskjellige egenskapene til disse.Resultatene fra undersøkelsen tyder på at elevene i stor grad fokuserer på formler og regning og at figurer kommer i annen rekke. Elevene velger en læringsstrategi som omhandler å plukke ut vesentlig informasjon omkring formler og definisjoner som i stor grad allerede har blitt gjort for dem i lærebøkene. Elevenes læringsstrategier velges blant annet på grunn av tidspress og et ønske om gode karakterer og det går på bekostning av studiet av figurer. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for fysikk | nb_NO |
dc.title | ''Den figuren er irrelevant for meg'': En kvalitativ studie om elevers bruk av bilder og figurer i lærebøker i fysikk | nb_NO |
dc.title.alternative | ''That Figure is not relevant for me'': A qualitative study about student's use of images and figures in physics textbooks | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 78 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for fysikk | nb_NO |