Evolusjonspsykologi og læringsteorier: en feilaktig motsetning
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465798Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3156]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38655]
Originalversjon
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. 2016, 43 65-70.Sammendrag
Skinner (1981) etterspør en psykologi som forholder seg til seleksjonsnivået. Siden den gang har evolusjonspsykologi (EP) blitt utviklet, en eksplisitt evolusjonær seleksjonsbasert psykologisk forskningsparadigme. Samtidig har det siden EP sin begynnelse blitt antatt et motsetningsforhold mellom evolusjonære- og læringstilnærminger. Vi diskuterer hvordan læringsteorier passer inn sammen med EP, og hvordan det er et feilaktig inntrykk av at feltene motstrider hverandre. Eksempelvis kan fobier forklares via både evolusjonære prosesser og læring i løpet av ens livstid. Det er også viktig å påpeke at læring kan kreve en evolvert forberedthet, som vil si at det eksisterer handlingsdisposisjoner som tillater assosiativ læring, og denne forberedtheten er et resultat av naturlig seleksjon. Vi foreslår at læring og kultur ikke er vitenskapelige forklaringsmodeller hvis begrepene ikke er klart definert, og at den nylige motsetningen av lærings- og evolusjonspsykologi i litteraturen er basert på feil premisser. Selv om EP er et barn av den kognitive revolusjonen, så er det ikke gitt at feltets premisser ikke samsvarer med læringspsykologi. Flere prinsipper innenfor atferdsanalyse er relevante, aktuelle temaer innenfor evolusjonspsykologien. Dette diskuteres med relevans til Skinners 1981 artikkel.