Oppgaveglidning i akutt-tjenester og sykepleierrolle i endring: kan sykepleiere bidra til god og rask smertelindring ved utføring av fascia iliaca compartment block?
Abstract
Bakgrunn: Etter at Samhandlingsreformen trådte i kraft 1. januar 2012, har sykepleiere i Norge begynt å utføre noen enkle legeoppgaver. Reformen sier bl.a at helsepersonells kompetanse skal brukes på en hensiktsmessig måte. Blant disse oppgaver er bruk av nerveblokader som smertelindring hos pasienter med traumer i akuttmottaket. Hensikt: Å undersøke hvilke kompetanser sykepleiere trenger for å utføre nerveblokaden ’Fascia Iliaca Compartment Block’ (FICB) med smertelindrende formål. Metode: Denne litteraturstudien bygger på fag- og forskningsbasert kunnskap. Strukturert søk ble gjort i databasene Cinahl Complete og PubMed, i tillegg ble det gjort manuellr søk. Resultat: Funnene fra de fem valgte artiklene, beskriver at sykepleiere trenger teoretisk kunnskap innen anatomi, fysiologi og farmakologi, samt praktisk kunnskap som innebærer opplæring, øvning og simulering på FICB-prosedyre. Erfaringskunnskap er også nødvendig for vurdering av nye pasientsituasjoner, mens etisk kunnskap hjelper sykepleiere til å utøve helhetlig og faglig forsvarlig sykepleie. Konklusjon: Sykepleiere trenger teoretiske, praktiske, erfarings- og etiske kunnskaper i tilegnelsen av kompetanse innen bruk og utførelse av FICB. Background: After the enforcement of the Healthcare Interaction Reform on 1 January 2012, nurses in Norway have started performing some simple medical tasks. The reform says, among other things, that health personnel's competence should be used appropriately. Among these tasks is the use of nerve blocks as pain relief in patients with trauma in the emergency room. Aim: To investigate which skills nurses need to perform the nerve block ‘Fascia Iliaca Compartment Block’ (FICB) for pain management. Method: This literature study is based on academic and research-based knowledge. Structured search was performed using the databases Cinahl Complete and PubMed, in addition, manual search was made. Results: The findings from the five selected articles describe that nurses need theoretical knowledge in anatomy, physiology and pharmacology, as well as practical knowledge that involves training, practice and simulation on the FICB procedure. Experience-based knowledge is also necessary for assessing new patient situations, while ethical knowledge helps nurses to exercise holistic and professional healthcare services. Conclusion: Nurses need theoretical, practical, experience-based and ethical knowledge in the acquisition of expertise in the use and execution of the FICB.