• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske studier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske studier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Myntenes forkynnelse - Sarapis som propaganda på alexandrinske mynter

Siebke, Tor - Einar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
tor_einar_siebke_master.pdf (5.830Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2461285
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for historiske studier [732]
Abstract
Etter romersk overtagelse av Alexandria i 31 f.Kr videreførte romerne det Ptolemaiernes lukkede myntsystem under sin egen kontroll. Dette tillot at den alexandrinske tetradrachmen fortsatte sin utvikling og forble i sirkulasjon frem til Diocletianus’ reformer i 296 e.Kr. Slik det er typisk for provinsiell mynt utviste tetradrachmene et stort antall lokal typer og blant disse er avbildninger av den synkretistiske guden Sarapis. Sarapis ble skapt av Ptolemaios I for å skape en felles guddom for de egyptiske og greske delene av befolkningen og Sarapis popularitet fortsatte også under det romerske imperium. Romersk mynt hadde mer enn bare økonomiske hensikter, de var også et viktig propagandaverktøy i spredningen av beskjeder og bilder. Bruken av Sarapis og religiøst billedmateriale på mynt var et viktig aspekt av den romerske keiserlige propagandaen, men også en måte å forhandle og utrykke lokal identitet. Denne oppgaven vil gjennom en studie av Sarapis-relaterte motiver på alexandrinske mynter fra Nero til Maximianus undersøke hvordan denne typen religiøs ikonografi ble brukt som propaganda. Gjennom å analysere disse provinsielle myntene som representerer punktet hvor religion, politikk og lokal identitet møtes og vår egen forståelse av dem kan vi forstå hvordan de ble brukt og hvordan de kan brukes i dag.
 
After the conquest of Alexandria in 31 BC, the romans continued the old closed Ptolemaic monetary system, but under roman control. This allowed the Alexandrian tetradrachm to evolve and remain in circulation until Diocletianus’s reforms in 296 AD. As a provincial coinage the tetradrachm exhibited a large number of local types and among these are the depictions of the syncretic god Sarapis. Sarapis was created by the Ptolemy I to create a common deity for the Greek and Egyptian parts of the population and Sarapis popularity continued under the roman empire. Roman coinage served more than economic purposes, it also served as an important propagandistic tool for spreading messages and images. The use of Sarapis and religious imagery on coins was an important aspect of the roman imperial propaganda, but also a way to negotiate and express local identity. This thesis will through a study of Sarapis related motives on a series of alexandrian coins spanning from Nero to Maximianus examine how this type of religious iconography was used as propaganda. By analysing these provincial coins which represent the point where religion, politics and local identity meet and our own understanding of them will we be able to understand how they were used and how they can be used today
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit