Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOrtova, Martina
dc.contributor.authorBroback, Daniel
dc.date.accessioned2017-10-10T07:46:40Z
dc.date.available2017-10-10T07:46:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459322
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å identifisere hvordan DNB ble markedsleder i ung-segmentet og hvilke aktiviteter de gjør i dag, for å bruke dette til å kartlegge hvilke muligheter DNB har til å beholde sin posisjon som markedsleder i ung-segmentet. Ung-segmentet er et segment med stort potensial for alle banker i Norge, og på sikt kan dette segmentet bidra til å sikre lønnsomhet. Dette er fordi de unge på siktnormalt vil tilegne seg både boliglån og billån. Ung-segmentet er i DNB definert som en person mellom18-33 år. Teorigrunnlaget for denne oppgaven baserer seg på en rød tråd der banksegmentet i sin helhet blir tydeliggjort før oppgaven tar for seg ung-segmentet på et teoretisk grunnlag, samt aktuell teori til ungsegmentet. Sammen med resultatene fra de utførte dybdeintervjuene danner dette grunnlaget for diskusjonen. Det er foretatt 5 intervjuer med ulike personer knyttet opp mot ung-segmentet til DNB. Diskusjonen er tredelt der hvordan DNB ble markedsleder kommer først, før mulige utfordringer blir belyst, og til slutt diskuteres eventuelle muligheter DNB kan utnytte til å beholde sin posisjon som markedsleder. Målet for denne oppgaven er å gi oppdragsgiver en rapport de kan bruke i ettertid som et bidrag til ungsegmentet, i tillegg har prosjektet et mål om å kunne gi en forståelse av ung-segmentet til interesserte parter da det fra før er et veldig begrenset område forskningsmessig.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this assignment was to identify how DNB became market share leader in the youth-segment and what activities the have today, to use this to map what oppurtunities DNB has to defende its position as market share leader in the youth-segment. The yout-segment is a segment with a great potential for every bank in Norway, and can, in a long term manner, contribute to profitability. This stands to reason since young people in general acquire among several things mortgage and car loans. By DNB the youth-segment is defines as a person between the age of 18-33 years. The theoretical foundation of this assignment is based around a red thread where the bank segment in its entirety is clarified before the assignment explain the youth-segment in a theoretical way, and also relevant theory for the youth-segment. Combined with the results from the interview it forms a basis for discussion. It´s been accomplished 5 interviews with different people linked to the youth-segment in DNB. The discussion in its entirity is split into three parts: How DNB became market share leader, followed by challenges linked to the segment, and ended with what possible opportunities DNB might have to keep its position as market share leader. This goal of this assignment was essentially to give its employer a report that might become a contribution to the youth-segment, in addition the project has a goal to share the understanding of the youth-segment to all interested parties since the youth-segment from a researchers view is limited.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomi, ledelse og bærekraftnb_NO
dc.subjectung-segmentetnb_NO
dc.subjectbanknb_NO
dc.subjectkonkurransenb_NO
dc.titleDNBs ung-satsing: posisjon og muligheternb_NO
dc.title.alternativeDNB’s youth-commitment: position and opportunitiesnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel