Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorLarsen, Kristine
dc.date.accessioned2017-10-06T12:09:43Z
dc.date.available2017-10-06T12:09:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458974
dc.description.abstractFaglig relevans og sammendrag: Lean ble opprinnelig introdusert til vesten som et verktøy som ble utviklet i bilindustrien i Japan etter andre verdenskrig, og den positive innvirkningen av Lean på ytelsen i private industribedrifter er godt dokumentert. Lean er en filosofi og et styringsverktøy som først og fremst innebærer kontinuerlige forbedringer. Hovedelementet i en Lean organisasjon er at det skal innarbeides en forbedringskultur hos de ansatte, som fører til at organisasjonen er i stadig utvikling og jobber effektivt. Det er begrenset forskning på effekten av Lean i offentlige organisasjoner. Oppgaven forsøker å bidra til økt forståelse for hvordan implementering av Lean kan påvirke offentlige organisasjoner som kommuner for å oppnå gevinstrealisering. Overføring av Lean metodikken fra private produksjonsvirksomheter til offentlige servicevirksomheter er relativt kontroversielt. Oppgaven tar utgangspunkt i Lean reisen til Vestre Toten kommune og ser på deres erfaringer. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan lykkes med Lean for å sikre gevinstrealisering i norske kommuner? Hensikten til oppgaven var å se på om implementeringen av Lean i kommunal sektor kunne lykkes ved å omforme en Lean metodikk fra bruk i produksjonen til å fungere når man jobber med tjenester ovenfor mennesker. Ved å ta hensyn til forskjelligheten så viser oppgaven at de klassiske Lean prinsippene virker velfungerende til å gjøre kommuner mer produktive. Fokuset på verdikjedene i tjenesteleveransen gjør det mulig å jobbe systematisk med gevinstrealisering i store komplekse organisasjoner som kommuner. Man kan ikke nødvendigvis kopiere noe som har fungert i en produksjonsbedrift over til kommunen, eller fra kommune til kommune, og tro at de samme mekanismene vil fungere likt og gi samme resultat så man må tilpasse etter organisasjonens kontekst. Hovedutfordringen i de fleste endringsprosesser er å endre menneskers atferd og holdninger, og dette er grunnleggende problemstillinger som krever gode ledere. I Vestre Toten kommune er det ledelse som både har vært den største utfordringen og som fortsatt er den viktigste suksessfaktoren for å fortsette å få ut gevinster og lykkes med videre implementering av Lean i nye enheter, og ikke minst opprettholde fokus i de enhetene som er satt i gang. De klassiske endringsteoriene ligger som grunnleggende forutsetninger for å lykkes med Lean, mens kunnskap om Lean tankesett og metodikk hjelper organisasjoner til å utarbeide strategisk retning, samt gir verktøy for å sikre kontinuerlig forbedring Det fremkom i denne oppgavens empiri og teori hvor viktig gode endringsledere er for å få til varige endringer og sikre gevinstrealisering. For å lykkes med å implementere Lean og oppnå gevinstrealisering trenger man gode ledere som evner å tilrettelegge, følge opp og være gode rollemodeller. Ledelsen må erkjenne at ansvaret for gevinstrealisering ligger hos virksomhetsledelsen og ikke hos prosjektet, samt at lederne tidlig må klare å identifisere tiltakenes gevinster og forutsetninger som må oppfylles for at de kan bli realisert. For å lykkes med gevinstrealisering må lederne i tillegg erkjenne at gevinstene ikke blir realiserte av seg selv og at det derfor må settes av nok tid og ressurser til arbeidet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan lykkes med Lean for å sikre gevinstrealisering i norske kommuner?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel