Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDe Boer, Luitzen
dc.contributor.authorMæhlum, Ole Iver
dc.date.accessioned2017-10-06T11:00:20Z
dc.date.available2017-10-06T11:00:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458931
dc.description.abstract1 Innledning 1.1 Bakgrunn Jackon AS er markedsleder i Norden og produserer isolasjonsprodukter og emballasje til kunder innenfor markedsområdene bygg, industri og fisk. Bedriften har hovedkontor i Fredrikstad og eier 12 fabrikker i Norden og ytterligere 3 fabrikker i Tyskland og Belgia. Siden bedriften ble grunnlagt i Fredrikstad på 1950-tallet har virksomheten hatt en imponerende vekst og omsatte i 2014 for ca. 2 MRD kroner. Eierne har stort fokus på å oppnå øket produksjonskapasitet for å tilfredsstille markedsbehovet for isolasjon. Oppgaven er skrevet i samarbeid med Jackon AS. Hensikten er å forske på tema knyttet til kundens betalingsvilje for tilleggstjenester. Ved Jackon AS pågår det forbedringsarbeid for å øke produktkvalitet, redusere svinn, gi høyere forutsigbarhet for kunde og høy lønnsomhet. Flere av disse aktivitetene er knyttet til innføring av et nytt kvalitetssystem med nye prosedyrer som beskriver arbeidsmåter. Det innføres LEAN i produksjon og i logistikk og i administrasjon. Det skal produseres med rett kvalitet og rett kostnad, og leveres til rett tid, til rett kunde og til rett kostnad. Kunder kan ha ulike behov for sine leveranser. En kunde kan ha behov for å levert varene til sitt lager, den neste kan ha behov for å få levert varene til en hytte til fjells, mens en tredje kunde kan ha behov for levering til et industribygg hvor en mobilkran venter. Mobilkraner er kostbare pr time, og i slike tilfeller er det nødvendig å levere på et nøyaktig tidspunkt slik det må være avtalt på forhånd. Dette er noen få eksempler som krever forskjellige tjenester tilpasset de forskjellige kundene. 1.2 Innføring i tema Det er åpenbart forskjellige kostnader knyttet til slik variasjon av tjenester. Fram til nå har de fleste leveringer blitt gjennomført til lik pris for kunden. Bedriften skal fakturere for åpenbare ekstrakostnader som f.eks. tidsbestemt leveringstid. I mange tilfeller utføres denne tjenesten uten at kunden belastes. Bedriften tar seg ikke ekstra betalt for levering til trange hyttefelt hvor kun lastebil uten tilhenger kan komme fram. Ekstrakostnader knyttet til å måtte returnere til tilhengeren og hente resten av varene og kjøre fram til byggeplassen på nytt tar man seg ikke betalt for. Side 5 Kostnadene oppstår selvfølgelig, men de forskjellige kostnadskomponentene bæres av bedriften og fordeles likt i en transportpris som er lik uansett hvilke tjeneste kunden ønsker utført. Med andre ord er det lik pris for levering til en byggevareforhandler langs E6 som å levere til en hytte inne på fjellet. På den måten fordeles kostnadene ut på alle kunder, slik at «alle betaler for alt». Risikoen er dermed at lagerleveringene blir unødvendig dyre (mister konkurransekraft) mens hytteleveringene som i virkeligheten er mer kostbare å produsere, kan bli unaturlig rimelige. Dette er derfor vi må se på dette problemet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan kan Jackon AS tilby transporttjeneste som kundene har behov for?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil bli tilgjengelig 1.9.2021nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel