Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Bjørn
dc.contributor.advisorTjelmeland, Helg
dc.contributor.authorRekve, Marie
dc.date.accessioned2017-09-05T14:01:05Z
dc.date.available2017-09-05T14:01:05Z
dc.date.created2017-06-11
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:17088
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453260
dc.description.abstractEksisterende Ulriken tunnel i Bergen har nådd sin kapasitetsgrense og Bane NOR er i gang med utbygging av ny tunnel for etablering av dobbeltspor. I den forbindelse drives det 7,8 km TBM-tunnel parallelt med eksisterende tunnel, der avstanden mellom løpene hovedsakelig er 30-40 m. Ved gjennomslag i Fløen vil avstanden minke og bli kritisk smal, ned mot 2,7 m på det minste. Ettersom det er kontinuerlig togtrafikk i eksisterende tunnel, vil konsekvensen av innpressing av bergblokk ved driving være svært uheldig. På bakgrunn av dette er hovedfokuset i denne oppgaven å undersøke stabiliteten til den mellomliggende bergstabben ved bruk av likevektsanalyse og numerisk analyse i programvaren RS2. Vurderingene er i all hovedsak basert på ingeniørgeologisk kartlegging, prøveinnsamling og laboratorietester. Den største begrensningen i numerisk analyse ligger i påliteligheten til inngangsparameterne. I den forbindelse har det blitt utført parameterstudier på de parameterne antatt å ha størst innvirkning på stabiliteten i stabben; grippertrykk, horisontalspenning, GSI, E-modul og sprekker. Analysen viser en tydelig sammenheng mellom deformasjon i stabben og økende grippertrykk. Ettersom bruddutvikling og deformasjon øker med økende trykk, anbefales det å drive gjennom påhugget ved Fløen med lavt grippertrykk. Sikkerhetsfaktoren funnet ved likevektsanalysen indikerer også at det å drive med redusert gripperttrykk vil være gunstig. Videre har effekten av sprekker på resultatene i den numeriske analysen blitt undersøkt ved å sammenligne deformasjon i stabben ved ingen, to og et nettverk av sprekker. Her har pessimistiske antagelser blitt lagt til grunn for å estimere deformasjon ved de verst tenkelige tilfellene. Et nettverk av sprekker i stabben viste seg å gi størst deformasjon, men det er derimot svært usannsynlig at dette skal være tilfelle grunnet alle antagelsene. Videre utgjør de antatte spenningene i modellen en stor usikkerhet i resultatene, ettersom bergspenningsmålinger ved Fløen ikke foreligger. Analysene viste ulikt resultat for innvirkningen av horisontalspenningene på bergstabben og det er derfor anbefalt å utføre bergtrykksmåling ved Fløen for å minske usikkerhetene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectTekniske geofag, Ingeniørgeologi og bergmekanikk
dc.titleUlriken tunnel - Stabilitetsanalyse av bergstabbe mellom tunnelløp ved TBM driving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel