Et nogenlundig fyldig udvalg av fremmed kunst og industri : om Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums innkjøp på l'Exposition Universelle de 1900
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums (NKIM) innkjøp på Verdensutstillingen i Paris i 1900. Under denne utstillingen anskaffet museet 92 gjenstander fra 9 ulike land, deriblant Frankrike, Danmark, USA og Sverige. Målsetningen med oppgaven er å undersøke hvorfor et norsk museum i provinsbyen Trondhjem anskaffet en betydelig samling av internasjonalt kunsthåndverk fra samtiden. Min hypotese er at innkjøpene kan tolkes som en «materiell biografi» over museets daværende konservator og senere direktør, Jens Thiis (1870-1943), og reflektere hans oppfatninger av kunsthåndverk rundt århundreskiftet. Begrepet «materiell biografi» er hentet fra nyere kunsthistorisk og museologisk forskning. Det henviser til at objektene i en spesifikk samling er uløselig knyttet til et samlende subjekt, og derfor kan analyseres som utrykk for samlere ns verdier, smak og holdninger. Samtidig innplasserer jeg Thiis oppfatninger innenfor en større kunsthistorisk kontekst, og viser hvordan de reflekterer strømninger i det europeiske kunstfeltet rundt 1900. Sentrale momenter er diskusjonen om nåtidsstil, japonisme, forholdet mellom kunsthåndverk og billedkunst, samt industrialismens påvirkning på samtidens gjenstandsproduksjon. Samtidig argumenterer jeg for at innkjøpene speiler en endring i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums virksomhet rundt 1900, hvor museet forlot sine opprinnelige målsetninger om å tjene den hjemlige industri, og i stedet for fokuserte på å foreta en estetisk oppdragelse av det allmenne publikum.