dc.contributor.advisor | Ringrose, Priscilla | nb_NO |
dc.contributor.author | Aagedal, Siri | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:09:28Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:09:28Z | |
dc.date.created | 2013-10-24 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 659137 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/244208 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er basert på seks kvalitative intervjuer med elever i den videregående skole, utført våren 2012. Mens tre av elevene er født i Norge av norskfødte foreldre, er de tre andre født utenfor Norge av utenlandskfødte foreldre. Oppgavens tematikk sentrerer seg rundt forestillinger om innvandring og norskhet, og problemstillingen lyder i den forbindelse som følger: hvilke forestillinger har elever i den norske videregående skolen om innvandring og norskhet?
Disse forestillingene og forståelsene blir i denne oppgaven tolket i lys av et postkolonialt teoretisk rammeverk, med fokus på maktforholdet mellom majoritet og minoritet. En rød tråd vil således være informantenes konstruksjon av ”oss” og ”de andre”. Ved å intervjue både norskfødte og utenlandskfødte ungdommer har jeg kunnet undersøke hvorvidt informantenes ulike posisjonering har påvirket deres forståelser rundt oppgavens tematikk.
Analysekapitlene er tilknyttet de tre underliggende spørsmålene i problemstillingen, som lyder som følger:
Hvilke karaktertrekk og egenskaper tillegges innvandringsbefolkningen? Dette besvares i kapittel 4, som handler om de ulike innvandringsbildene og forestillingene som mine informanter snakket fram i løpet av intervjuene.Hvor går grensen til norskhet, og hvilke markører benyttes i slik grensesetting? Dette besvares i kapittel 5, som også belyser de ulike kravene informantene fremsetter mot innvandringsbefolkningen.Hvilken forståelse og betydning tillegges kulturbegrepet? Dette besvares i kapittel 6, som også ser på hvordan kultur har erstattet ”rase” i den nye formen for kulturrasisme.
I avslutningskapittelet oppsummeres de empiriske funnene, før diskusjonen bringes videre med et fokus på kollektive kulturelle narrativer. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for tverrfaglige kulturstudier | nb_NO |
dc.title | Oss og de – eller vi?: Forestillinger om innvandring og norskhet blant elever i den videregående skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for tverrfaglige kulturstudier | nb_NO |