Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerke, Øyvind
dc.contributor.authorLyngstad, Idar
dc.contributor.authorLagestad, Pål
dc.date.accessioned2017-04-04T08:48:55Z
dc.date.available2017-04-04T08:48:55Z
dc.date.created2016-05-18T10:12:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (2), 1-13.nb_NO
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2436688
dc.description.abstractTidligere studier indikerer at barn som er aktive på fritiden ser ut til å trives bedre i kroppsøving enn de mindre aktive. Denne studiens hensikt var å undersøke trivsel i kroppsøving for elever i norsk videregående skole med høy og lav fysisk form, målt gjennom oksygenopptak. Elevene hadde deltatt i et større longitudinelt forskningsprosjekt (N=69) hvor fysiologiske parametere (oksygenopptak, vekt, høyde) ble testet fra elevene gikk i 8. trinn til og med 2. klasse på videregående skole. Elevene hadde også hvert år besvart en spørreundersøkelse om kroppsøving og fysisk aktivitet. Et utvalg på 26 elever i slutten av 2. år på videregående skole ble intervjuet om trivsel i kroppsøvingsfaget, der 13 av elevene hadde lavt oksygenopptak og 13 elever hadde høyt oksygenopptak. Spørreundersøkelsen ble analysert på de samme elevene. De kvantitative analysene viste ingen signifikante forskjeller mellom elever med lav og høy fysisk form når det gjaldt trivsel i kroppsøving, men de med høy fysisk form trivdes bedre i trening og idrett på fritiden. De kvalitative analysene tyder også på at begge elevgruppene trivdes i kroppsøving, men med ulike deler av faget. Elevgruppen med høy fysisk form opplevde trivsel i de fleste aktivitetene og ville ha timene som en treningsøkt. Elevene med lav fysisk form anså faget som et praktisk avbrekk i dagen og trivdes i aktiviteter som øvde delferdigheter, men ikke konkurranser eller øvelser som stilte krav til fysisk form.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.relation.urihttps://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/259
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTrivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptaknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber1-13nb_NO
dc.source.volume2nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikknb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.17585/ntpk.v2.259
dc.identifier.cristin1355972
dc.description.localcode© 2016Øyvind Bjerke et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.nb_NO
cristin.unitcode194,68,40,10
cristin.unitnameInstitutt for grunnskolelærerutdanning 1-7 og bachelor i arkiv og samlingsforvaltning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal