Global musicking - Om innvandring og den farlige forskjelligheten
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for musikk [529]
Abstract
Ungdom i flerkulturelle miljøer har heterogen musikalsk bagasje. Dette prosjektet undersøker hvilke musikalske hierarkier de navigerer etter i en norsk kontekst, og hvordan de forhandler om tilhørighet gjennom musicking, gjennom å spille, høre på, være publikum eller delta i diskusjoner om musikk. Avhandlinga ser på hvordan ungdommer ved Bjøråsen Ungdomskole opplever at deres musikalske bakgrunn vurderes, både i skolesammenheng og i en videre kontekst, og hvordan de tøyer samfunnets stereotyper og kategoriseringer til å skaffe seg handlingsrom til å uttrykke seg selv gjennom musikk. Avhandlinga forsøker også å skape noen metodologiske perspektiver som spiller på Latour, Deleuze og Guattari innenfor glokale musikkpraksiser. Young people in multicultural scenes possess distinct and diverse musical luggage. This project investigates musical hierarchies as frameworks of navigation for young people at Bjøråsen Secondary School, in a Norwegian context and how musicking (playing, listening to, being audience or being part of discussions about music) is used to negotiate identity. The thesis emphasises how musical backgrounds are being evaluated in an educational and in a national context, and how they create space to express themselves musically, by bending predefined stereotypes and categories. The thesis also tries to create some methodological perspectives on analysis of glocal musical contexts, using Latour, Deleuze and Guattari. .