dc.contributor.author | Welde, Morten | |
dc.contributor.author | Bråthen, Svein | |
dc.contributor.author | Rekdal, Jens Ludvig | |
dc.contributor.author | Zhang, Wei | |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T13:20:09Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T13:20:09Z | |
dc.date.created | 2016-11-10T14:36:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-93253-55-6 | |
dc.identifier.issn | 0804-5585 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2435034 | |
dc.description.abstract | Rapporten ser på hvordan bompenger blir behandlet i planlegging av og i samfunnsøkonomiske analyser av vegprosjekter. Vi søker å belyse den empiriske balansen mellom innkrevingskostnader og avvisingstap ved bompengefinansiering på den ene siden, og kostnaden ved offentlig finansiering på den andre, i fire utvalgte prosjekter. Studien finner at bruken av bompenger ikke er satt ut fra hensynet til en slik balanse. Effektene av bompenger er i liten eller ingen grad inkludert i analysene av prosjekter som inkluderes i Nasjonal transportplan. Som vi viser i de fire caseprosjektene, kan dette føre til at netto nytte blir fremstilt uriktig. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Ex ante akademisk forlag | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Concept rapport | |
dc.relation.ispartofseries | Concept rapport; | |
dc.title | Finansiering av vegprosjekter med bompenger : behandling av og konsekvenser av bompenger i samfunnsøkonomiske analyser | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 148 | nb_NO |
dc.source.issue | 49 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1399202 | |
dc.description.localcode | © Forskningsprogrammet Concept. Publikasjonen kan siteres fritt med kildeangivelse. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,64,35,0 | |
cristin.unitname | Institutt for bygg, anlegg og transport | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |