Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFalch, Torberg
dc.contributor.authorGjefsen, Hege Marie
dc.date.accessioned2017-03-15T13:21:26Z
dc.date.available2017-03-15T13:21:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-326-2187-3
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434227
dc.description.abstractSummary of the thesis This thesis studies two topics within economics of education: Recruitment and retainment of teachers, and how immigrants participate in education. The thesis consists of empirical studies based on register data. The first article studies how the introduction of school accountability has an effect on teacher turnover. The effect is identified by using the introduction of school accountability in lower secondary education in Oslo, and compares changes in teacher turnover before and after the introduction in schools comprised and not comprised by the change. The results show that the introduction of school accountability increased teacher turnover. Article 2 studies how increased wage impacts teacher recruitment, and how student performance is affected by it. Disadvantaged schools in Oslo with teacher recruitment challenges have from 2009 offered improved terms to newly hired teachers, mainly higher wages. I compare recruitment in these schools to other schools before and after the change. The results show more recruitment of teachers with master degrees, but no improvement in terms of academic achievement. The results indicate that the change is due to different teachers entering the profession. Furthermore, there are positive effects on student achievement. Immigrant children have the challenge of acquiring a new language at the same time as catching up on curriculum. Article 3 studies how age at migration might affect student performance in lower secondary education. To account for migration age not being random, we compare siblings who migrate at different ages. Students who arrive at higher ages have in general lower performance than their younger siblings. The effect is most pronounced for girls, especially from countries with low access to schooling. International students might be a source of highly qualified labor for a host country. Article 4 studies to what extent source country labor markets matter for the probability of staying in Norway after education. Results show that increased source country unemployment increases the probability of staying. The largest effect is found for countries in EU15, and after the EU expansions, students from new EU states have become more sensitive to the labor market at home.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag av avhandlingen Denne avhandlingen tar for seg to temaer innen utdanningsøkonomi: Rekruttering og avgang av lærere, og hvordan innvandrere deltar i utdanningssystemet. Avhandlingen består av empiriske studier basert på registerdata. Den første artikkelen studerer hvordan innføringen av mål- og resultatstyring i skolen påvirker i hvilken grad lærere slutter i jobben. Den identifiserer effekten ved å utnytte innføringen av mål- og resultatstyring i ungdomsskolen i Oslo, og å sammenligne endringer i lærernes sluttemønstre før og etter innføringen på skoler der det ble og ikke ble innført. Resultatene viser at innføringen av mål- og resultatstyring førte til økt sannsynlighet for å slutte i lærerjobben. Artikkel 2 tar for seg hvordan lønn påvirker rekrutteringen av nye lærere, og om elevresultatene blir påvirket. Enkelte skoler i Oslo med utfordringer med å rekruttere nok kvalifiserte lærere har fra 2009 hatt anledning til å tilby bedre vilkår til nyansatte lærere, blant annet høyere lønn. Jeg sammenligner disse skolene med rekrutteringsmønstrene ved andre skoler før og etter endringen i vilkår. Dataene viser økt rekruttering av lærere med mastergrad, men ingen endring i de rekrutterte lærernes egne resultater fra utdanningen. Resultatene tyder på at dette skyldes at flere velger å gå inn i yrket. Videre øker elevprestasjonene. Innvandrere som ankommer barn skal lære seg et nytt språk samtidig som de skal tilegne seg fagkunnskap. Artikkel 3 studerer hvordan alder ved innvandring påvirker elevenes prestasjoner i grunnskolen. For å ta hensyn til at innvandringsalder ikke er tilfeldig sammenligner artikkelen søsken som har ulik alder på innvandringstidspunktet. Elevene som kommer sent får lavere karakterer enn sine søsken som kommer ved yngre alder. Effekten av innvandringsalder er størst for jenter, og spesielt jenter som kommer fra land som har lav skoledekning. Internasjonale studenter kan være en kilde til høyt utdannet arbeidskraft for et vertsland. Artikkel 4 studerer i hvilken grad arbeidsmarkedet i hjemlandet påvirker sannsynligheten for å bli værende i Norge etter studiene. Resultatene viser at økt ledighet i hjemlandet øker sannsynligheten for å bli. Effekten er størst for landene i EU15, og ved EU-utvidelsene har studentene fra de nye EU-landene blitt mer sensitive til arbeidsmarkedet hjemme.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2017:57
dc.titleEssays on Economics of Education: Teacher Labor Market Choices and Immigrant Studentsnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel