Rennebuportalen og 'Trondheimsgruppen' : en undersøkelse av romansk ornamentikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2429644Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rennebuportalen er en av få bevarte gjenstander fra de to trekirkene fra middelalderen som fantes i bygda Rennebu i Sør-Trøndelag. Portalen dateres til rundt midten av 1100-tallet og har vært satt i sammenheng med romansk steinskulptur fra Trondheim. Portalen plasseres tradisjonelt i en gruppe som kalles Vågå- eller Trondheimsgruppen sammen med andre bevarte gjenstander fra Rennebu, Vågå og Bødalen stavkirker. Det har vært bred enighet blant forskerne om gruppens tilknytning til steinhuggermiljøet, men den har i liten grad vært undersøkt og diskutert. Denne oppgaven undersøker skurden på de bevarte delene av Rennebu stavkirke i lys av teorien om inspirasjon fra steinarkitekturen. Deretter tar den for seg gruppen i sin helhet. Motivene som finnes i treskurden beskrives, drøftes og sammenlignes med de bevarte steinfragmentene fra Trondheim by. Hensikten er å undersøke hvorvidt den tenkte tilknytningen til steinfragmentene er en tilfredsstillende forklaring på gruppens særegenheter. The portal from Rennebu stave church is one of few artefacts remaining from the two medieval wooden churches built in Rennebu in Sør-Trøndelag. The portal can be dated to the mid-12th century and a connection to the Romanesque sculpture in stone in the Trondheim area has been maintained. The portal is traditionally placed in a group called Vågå- or Trondheimsgruppen. This group also includes portals and other artefacts from Vågå and Bødalen stave churches. The group’s connection to the stonemasons milieu in Trondheim has been maintained by many researchers, but limited interest has been shown for studying the group in detail. This paper first studies the woodcarvings on the remaining artefacts from Rennebu stave church in light of the theory that the motifs are inspired by the milieu in Trondheim. Finally the group as a whole will be discussed. The motifs found on the portals and the other remaining artefacts will be described in detail, discussed and compared to the Romanesque stone fragments from Trondheim. The goal is to discuss whether the proposed connection to the stone sculpture is satisfactory or if another explanation is needed to capture the groups spirit.