• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Program for industriell økologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Program for industriell økologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miljø som image. Bordet fanger?: En kvalitativ studie av sammenhengen mellom image, organisasjonsidentitet og arbeid med ytre miljø i HÅG

Wæhre, Kjersti
Research report
Thumbnail
View/Open
126160_FULLTEXT01.pdf (893.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/242717
Date
2003
Metadata
Show full item record
Collections
  • Program for industriell økologi [100]
Abstract
Samfunnsansvar synes å bli et stadig viktigere tema for næringslivet. Denne oppgaven ser samfunnsansvar i lys av at merkevarebygging blir stadig viktigere for å skille masseproduserte og standardiserte produkter fra hverandre. Dette arbeidet tar for seg den norske bedriften HÅG og dens arbeid med ytre miljø. HÅG er brukt som case-bedrift for å belyse spørsmål om forholdet mellom merkevare og miljøansvarlig handling. To spørsmål ble stilt innledningsvis: 1) Hva kjennetegner en bedrift som velger å ha/har en miljøprofil? 2) Hvordan virker et image som miljøansvarlig inn på en bedrifts faktiske arbeid med miljø? Spørsmålene er knyttet opp til teori om image og organisasjonsidentitet. Metodisk bygger arbeidet på en analyse av kvalitative forskningsintervjuer med ansatte på alle nivå i bedriften, samt studie av dokumenter og skriftlig materiell. Analyse og diskusjon peker på to hovedfunn: 1) HÅG har sett miljø som en positiv mulighet både for merkevarebygging, og for underbygging av sin organisasjonsidentitet: Miljøansvarlighet er sett på som et konkurransefortrinn for HÅG, samtidig som miljøansvarligheten både bekrefter og utvikler HÅGs organisasjonsidentitet. 2) Analysen diskuterer en "bordet fanger"-effekt der et miljøvennlig ansikt utad presser organisasjonen til en stadig utvikling av sitt faktiske arbeid med ytre miljø. Avslutningsvis diskuteres en konkurransemotivert tilnærming til miljøarbeid.
Publisher
Program for industriell økologi
Series
Reports from Industrial Ecology Programme (IndEcol), 1501-6153; 2003:1

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit