Show simple item record

dc.contributor.advisorLaumann, Karin
dc.contributor.authorIkdal, Solveig Gaustad
dc.date.accessioned2017-01-12T13:30:45Z
dc.date.available2017-01-12T13:30:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427146
dc.description.abstractEn grunnleggende antakelse for denne studien er at kvaliteten på teamarbeidet i barnevernstjenesten vil påvirke beslutningsprosesser, og dermed utfallet for barn og ungdom. Arbeidslivet har i de siste tiårene vist interesse for å organisere arbeidere i team, men det eksisterer stor forvirring på hva et team egentlig er, og hvordan teamorganisering benyttes på en hensiktsmessig måte. Denne oppgaven gir innsikt i hvordan teamarbeid oppleves i barnevernstjenesten, og hvilke teamprosesser som kan benyttes for å sikre god beslutningskvalitet. Studien er bygd på retningslinjer fra sosialkonstruktivistisk Grounded Theory. Semistrukturerte intervju ble benyttet som metode for innsamling av data. Elleve informanter, fra fire ulike barnevernstjenester, ble valgt ut ifra deres relevans for tema og problemstilling. Relasjonsdimensjonen ble identifisert som en kjernekategori. Relasjonsdimensjonen deles i fire kontekstuelle kategorier etter hvilken part som er involvert: teamrelasjon, barnevernsledelse, relasjon til bruker/familie og relasjon til samarbeidspartnere. Gode relasjoner til omverden er fremtredende i analysen av datamaterialet, og dette tydeliggjør nødvendigheten av god samarbeidskompetanse. Teamrelasjon, består av hovedkategoriene sosial støtte, kunnskapsdeling og drøfting. Sosial støtte, kunnskapsdeling og drøfting er viktige teamprosesser for å øke kvaliteten på teamarbeidet og oppnå god beslutningskvalitet. Innsikt i hvilke teamprosesser som benyttes og ikke benyttes, kan bidra til at eksisterende teamprosesser vedlikeholdes, og tiltak kan iverksettes for å utvikle de teamprosessene som ikke benyttes. Det ble identifisert seks prestasjonspåvirkende faktorer: tidspress, personlige forskjeller, forhold ved bruker/foreldre, delt informasjon og kontinuitet i saksbehandling. Disse faktorene virker fremmende eller hemmende for prestasjonen i teamet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleTeamarbeid og beslutningstaking i barnevernet : en kvalitativ studie om opplevelsen av teamarbeid, teamprosesser og beslutningskvalitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record