• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teamarbeid og beslutningstaking i barnevernet : en kvalitativ studie om opplevelsen av teamarbeid, teamprosesser og beslutningskvalitet

Ikdal, Solveig Gaustad
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Ikdal, Solveig Gaustad.pdf (1.490Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2427146
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1525]
Sammendrag
En grunnleggende antakelse for denne studien er at kvaliteten på teamarbeidet i barnevernstjenesten vil påvirke beslutningsprosesser, og dermed utfallet for barn og ungdom. Arbeidslivet har i de siste tiårene vist interesse for å organisere arbeidere i team, men det eksisterer stor forvirring på hva et team egentlig er, og hvordan teamorganisering benyttes på en hensiktsmessig måte. Denne oppgaven gir innsikt i hvordan teamarbeid oppleves i barnevernstjenesten, og hvilke teamprosesser som kan benyttes for å sikre god beslutningskvalitet. Studien er bygd på retningslinjer fra sosialkonstruktivistisk Grounded Theory. Semistrukturerte intervju ble benyttet som metode for innsamling av data. Elleve informanter, fra fire ulike barnevernstjenester, ble valgt ut ifra deres relevans for tema og problemstilling. Relasjonsdimensjonen ble identifisert som en kjernekategori. Relasjonsdimensjonen deles i fire kontekstuelle kategorier etter hvilken part som er involvert: teamrelasjon, barnevernsledelse, relasjon til bruker/familie og relasjon til samarbeidspartnere. Gode relasjoner til omverden er fremtredende i analysen av datamaterialet, og dette tydeliggjør nødvendigheten av god samarbeidskompetanse. Teamrelasjon, består av hovedkategoriene sosial støtte, kunnskapsdeling og drøfting. Sosial støtte, kunnskapsdeling og drøfting er viktige teamprosesser for å øke kvaliteten på teamarbeidet og oppnå god beslutningskvalitet. Innsikt i hvilke teamprosesser som benyttes og ikke benyttes, kan bidra til at eksisterende teamprosesser vedlikeholdes, og tiltak kan iverksettes for å utvikle de teamprosessene som ikke benyttes. Det ble identifisert seks prestasjonspåvirkende faktorer: tidspress, personlige forskjeller, forhold ved bruker/foreldre, delt informasjon og kontinuitet i saksbehandling. Disse faktorene virker fremmende eller hemmende for prestasjonen i teamet.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit