Blar i Institutt for samfunnsøkonomi på forfatter "Bonesrønning, Hans"
-
Effekten av økte standarder på studentinnsats og resultater
Olimb, Morten (Master thesis, 2012) -
Elevprestasjon og søskenparitet : empirisk analyse av søskenrekkefølgeeffekt og skoleeffekter
Frantzen, Stian Hervik; Aardalen, Espen Håkonsløkken (Master thesis, 2015) -
En empirisk undersøkelse av om lærernes erfaring og utdanning påvirker elevprestasjonene i matematikk
Enodd, Eira Flatmo; Eliassen, Ingvild (Master thesis, 2018)Denne oppgavens formål er å undersøke om det finnes observerbare lærerkarakteristikka som er av betydning for elevprestasjon i matematikk. Analysen tar utgangspunkt i et tverrsnittsmateriale for skoleåret 2016/17 i et ... -
Essays on Economics of Education: Family Characteristics, Family Dynamics and Family-School Interactions
Sæther, Marie Husøy (Doctoral theses at NTNU;2018:112, Doctoral thesis, 2018)The thesis consists of four essays discussing topics within economics of education. The main emphasis is on the influence of family characteristics and within-family dynamics on school outcomes of young Norwegian students. ... -
Familiestruktur og elevprestasjoner i den norske skolen. En kausal sammenheng?
Sæther, Marie Husøy (Master thesis, 2012) -
Heterogene effekter av smågruppeundervisning på elevprestasjoner - En empirisk analyse basert på data fra norsk barneskole
Melsom, Sigurd (Master thesis, 2018)Prestasjonene til norske elever i barneskolen er ikke på nivå med myndighetenes målsetting. Etter skuffende resultater i internasjonale undersøkelser i senere år, har oppmerksomheten rundt norske elevers matematikkferdigheter ... -
I hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes?
Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)Kvalitetsreformen har ikke ført til at gjennomsnittsstudenten har økt arbeidsinnsatsen. Mange studenter har en tendens til å utsette innsatsen til dagene før eksamen. Erfaringer fra Handelshøyskolen i Trondheim (TØH) viser ... -
Lokale responser på en nasjonal reform: Om implementeringen av Kunnskapsløftet i kommunene
Ellefsen, Karianne (Master thesis, 2013) -
Mange skoler opplever endringer i (gjennomsnittlige) elevprestasjoner over tid - I hvilken grad kan dette knyttes til ressursinnsats og elevsammensetning?
Bytningsvik, Magnus Dahling (Master thesis, 2017)Denne oppgaven bruker paneldata for individer som har avlagt nasjonale prøver i engelsk, regning og lesing, til å finne faktorer som påvirker elevprestasjonene ved disse prøvene. Analysen vinner en sterk sammenheng mellom ... -
Parenting styles and school performance: evidence from second-generation immigrants in Norway
Iversen, Jon Marius Vaag; Sørensen, Rune Jørgen; From, Johan; Bonesrønning, Hans (Peer reviewed; Journal article, 2022)We study the effects of parenting style on students’ school performance, assuming that immigrant parents’ child-rearing strategies derive from their country of origin. Following Doepke and Zilibotti [2017. Parenting with ... -
Peer effekter i 1+1 prosjektet
Bukkestein, Ingri Schaanning (Master thesis, 2019)1+1 prosjektet er en pågående randomisert kontrollert studie på 162 norske barneskoler. Halvparten av skolene har fått tildelt ett ekstra lærerårsverk til å organisere smågruppe-undervisning i matematikk utenfor klasserommet. ... -
"Råtne epler" i den norske skolen?: Effekten av økt jenteandel på elevprestasjoner
Brugård, Kaja Høiseth (Master thesis, 2010) -
Reformimplementering i grunnskolen:: Vil andelen sosialister og andelen kommunale ansatte påvirke graden av reformimplementering?
Bakken, Ellen (Master thesis, 2009)Denne oppgaven undersøker om andelen sosialister i kommunestyret og om andelen kommunale ansatte i kommunestyret påvirker graden av reformimplementering av reformen "Kultur for Læring", St.meld 30, 2003/2004. Ved bruk av ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Spesialundervisning i grunnskolen: Hvordan påvirker reformimplementeringsgraden bruken av spesialundervisning etter Kunnskapsløftet?
Busterud, Mari (Master thesis, 2011) -
Tar vi opp de rette studentene ved økonomisk-administrative studier?
Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars (Journal article, 2017)Det er konkurranse om plassene ved det ordinære økonomisk-administrative studiet ved NTNU Handelshøyskolen. Rangering av søkerne er basert på antall opptakspoeng fra den videregående skole (VGS) pluss eventuelle tilleggspoeng. ... -
Teacher Sorting, Teacher Quality, and Student Composition: Evidence from Norway
Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne (Working Paper Series, 1503-299X; 2003:8, Research report, 2003)Using panel data for Norwegian schools, we establish a two-equation supply and demand model for teachers with approved education. Taking into account nationally determined teacher pay and a strict teacher appointment rule, ... -
Value of Travel Time Savings — Estimates on Norwegian Cyclists
Raustøl, Johannes (Master thesis, 2013)Value of Travel Time Savings (VTTS) is probably the most important benefit in transportation investment projects. Nevertheless, knowledge about VTTS for cyclists is sparse. In a time of change to a more ...