Browsing Institutt for psykisk helse by Author "Østvik, Jørn"
Now showing items 1-20 of 30
-
Augmentative and Alternative Communication and Friendships: Considerations for Speech-Language Pathologists
Therrien, Michelle; Rosetti, Zach; Østvik, Jørn (Journal article, 2022)Purpose: Friendships are enjoyable and desirable relationships with personal and developmental benefits for all people. However, individuals who use augmentative and alternative communication (AAC) experience barriers to ... -
Bacheloroppgave i vernepleie HVER 3007: Hvilke faktorer kan gjøre elever med Asperger syndrom ekstra utsatt for mobbing i skolen?
Thorkildsen, Sofie (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Bakgrunn: Det er gjort mye forskning knyttet til autismespekterforstyrrelser og mobbing. Det viser seg at personer med Asperger syndrom er ekstra utsatt for å bli mobbet. Hensikt: Hensikten med denne studien ... -
Bruk av tvang i psykiske helsetjenester
Hovdahl, Rachel Jamtøy (Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Tittel: Bruk av tvang i psykiske helsetjenester Introduksjon: Bruk av tvangsmidler er svært inngripende virkemiddel, tvangsmiddelvedtak ligger til grunn for bruk av tvangsmidler i psykisk helsevern for voksne. ... -
Elever med en autismespekterforstyrrelse - i samspill med medelever
Sataslåtten, Siril Oline (Bachelor thesis, 2021)Hensikten med dette studiet er å utforske forhold som er viktig når det skal tilrettelegges for samspill mellom elever med ASF og deres medlever. På grunn av nedsatt sosial fungering er elever med denne diagnosen mer utsatt ... -
Erfaringer og opplevelser med tvang hos helsepersonell og pasienter
Rystad, Marthe (Bachelor thesis, 2022)Tittel: Erfaringer og opplevelser med tvang hos helsepersonell og pasienter Introduksjon/bakgrunn: Tvang og tvangsbruk er et omstridt tema. Det er forankret i det norske lovverket, og det eksisterer omfattende forskning ... -
Forebygging av depresjon ved bruk av fysisk aktivitet hos barn og unge
Fiplingdal, Jørgen (Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Tittel: Forebygging av depresjon ved bruk av fysisk aktivitet hos barn og unge. Introduksjon: Psykisk helse og depresjon har i flere vært satt på dagsorden i Norge. Vi ser at flere unge sliter med sin ... -
Hjemmeboende eldres erfaringer med velferdsteknologi.
Lillesæter, Edvin Magne (Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan hjemmeboende eldre opplever bruken av velferdsteknologi samt å undersøke hva vernepleieren kan bidra med for at teknologien skal oppleves som trygg å benytte ... -
Hvilke egenskaper vektlegges hos terapeuter ved dialektisk atferdsterapi for pasienter med borderline personlighetsforstyrrelse, og hvordan kan vernepleierfaglig kompetanse være relevant i slik terapi?
Omland, Anne (Bachelor thesis, 2021)Dialektisk atferdsterapi (DBT) er en behandlingsform som har vist seg å ha god effekt hos personer med borderline personlighetsforstyrrelse. Det er sentralt i denne behandlingen med en god relasjon mellom pasient og terapeut. ... -
Hvilke faktorer kan påvirke det økte omfanget av bruk av tvang og makt ovenfor mennesker med utviklingshemming, i tjenesteyting i kommunal virksomhet?
Hansen, Tonje Volla (Bachelor thesis, 2020)Introduksjon: Helsetilsynets rapporter viser en stor økning av tvangsbruk ovenfor mennesker med utviklingshemming i Norge. Fylkesmannen rapporterer årlig inn til helsemyndighetene om formaliserte vedtak om bruk av tvang ... -
Hvilken betydning har spesialundervisning for elever med utviklingshemming i forhold til inkludering i grunnskolen?
Sagmo, Elise (Bachelor thesis, 2019)Siden 1990 – tallet har begrepet inkludering vært mye i fokus i den norske skole. Oppgaven vil forsøke å belyse hvilken betydning spesialundervisning har for elever med utviklingshemming i forhold til inkludering i ... -
Hvilken nytte ungdommer med anoreksi har av familiebasert behandling
Brenden, Julie (Bachelor thesis, 2020)Introduksjon/bakgrunn: Til enhver tid i Norge har omtrent 50 000 kvinner og 5000 menn en spiseforstyrrelse. Anoreksi er den av forstyrrelsene med høyest dødelighet og dermed størst fokus. Som behandlingsmetode av lidelsen ... -
Hvordan kan fysisk aktivitet påvirke mennesker med depresjon?
Larsen, Steffen (Bachelor thesis, 2021)Tittel: Hvordan kan fysisk aktivitet påvirke mennesker med depresjon? Bakgrunn: Fysisk aktivitet har dokumentert en rekke forskjellige effekter, men hvordan effekt har den egentlig på mental helse, nærmere bestemt depresjon. ... -
Hvordan kan vernepleiere bidra til å ivareta barn som pårørende i akuttpsykiatrien?
Williams, Martin (Bachelor thesis, 2022)Tittel: Barn som pårørende i akuttpsykiatrien Introduksjon/bakgrunn: Tall fra 2011 viser at det var om lag 260 000 barn her i Norge med en forelder med alvorlig eller moderat psykisk sykdom. I 2010 kom det en lovendring ... -
Hvordan kan vernepleieren være med på å forebygge diagnostisk overskygging ved psykisk helse til voksne personer med utviklingshemming.
Alstad, Sunniva May (Bachelor thesis, 2022)Tittel: Hvordan kan vernepleieren være med på å forebygge diagnostisk overskygging ved psykisk helse til voksne personer med utviklingshemming. Introduksjon: Psykisk helse til personer med utviklingshemming er et nytt ... -
Hvordan opplever utviklingshemmede å motta behandling for psykiske lidelser?
Fiskvik, Linda (Bachelor thesis, 2020)Tittel: Hvordan opplever utviklingshemmede å motta behandling for psykiske lidelser? Stikkord/nøkkelord: utviklingshemming, psykiske lidelser, opplevelse, terapi og behandling Introduksjon/bakgrunn: Behandling av psykiske ... -
Idrett og ungdom med funksjonshemming
Johannessen, Petter (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Tittel: Idrett og ungdom med funksjonshemming Introduksjon/bakgrunn: Personer med funksjonsnedsettelse er mindre fysisk aktive enn befolkningen for øvrig. Andelen av ungdom med funksjonsnedsettelse som driver ... -
Inclusive Education for Students With Special Education Needs in Norway
Næss, Kari-Anne Bottegård; Hokstad, Silje; Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Østvik, Jørn (Journal article; Peer reviewed, 2024)This narrative review aims to present and discuss the Norwegian school system as a context for inclusive education. Despite its clear political intentions, Norway lacks a common definition of inclusion and has limited ... -
Inkludering av elever med nedsatt funksjonsevne i skoleundervisning - forskjeller mellom Norge og Romania
Tunheim, Anna (Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Bakgrunn: Alle elever har en rett til å bli inkludert i undervisningen på skolen, uansett hvilke vansker og behov de har. Elever med funksjonsnedsettelse kan ofte bli ekskludert fra vanlig undervisning på grunn ... -
Motiverende intervju og alkohol
Svardal, Sven Tore (Bachelor thesis, 2020)Introduksjon: Som helsepersonell har man et ansvar for å ta vare på selvbestemmelse hos de man jobber for. Samtidig så skal man ta vare på både psykisk og fysisk helse. Hvilke arbeidsverktøy har man når en pasient eller ... -
Motiverende intervju: angst og bedringsprosess
Olsen, Eva Karine (Bachelor thesis, 2020)SAMMENDRAG Tittel: Motiverende intervju: angst og bedringsprosesser Nøkkelord: motiverende intervju, angstlidelse, generalisert angstlidelse, bedringsprosess, recovery, kognitiv atferdsterapi Introduksjon/bakgrunn: I ...