Mål og virkelighet i ungdomsidretten
Abstract
Målet med denne masteroppgaven er å se nærmere på sammenhengen mellom mål og virkelighet i ungdomsidretten i lys av tre problemstillinger. Den første problemstillingen omhandler grad av konsistens i ungdomsidrettens målsettinger. Her er en innholdsanalyse av 1 398 dokumenter skrevet i perioden 2011-2015 fra NIF, alle idrettskretser, alle særforbund og tre særkretser gjennomført. Den andre problemstillingen bygger videre på funnene av denne kartleggingen og ser nærmere på sammenhengen mellom mål og endring i deltakelse, hvor både medlems- aktivitets- og befolkningstall er inkludert for perioden 2011-2014. Den tredje problemstillingen omhandler sammenhengen mellom mål og tiltak, hvor da Lederkurs for ungdom 15-19 år blir sett på som et konkret tiltak for å fremme ungt lederskap. Her er et elektronisk spørreskjema sendt ut til ungdom som har deltatt på kurset i SørTrøndelag i perioden 2012-2015.
Funnene i masteroppgaven viser at det er en liten grad av konsistens i ungdomsidrettens målsettinger, både på nasjonalt og regionalt nivå. Totalt er det en negativ endringsindeks på -0,002 med utgangspunkt i medlemstallene og på -0,007 med utgangspunkt i aktivitetstallene. Dette betyr at det er en liten endring i ungdoms deltakelse i perioden 2011-2014. Sammenhengen mellom mål og endring i deltakelse er lav, men funnene kan likevel tyde på at det er en positiv sammenheng mellom mål som omhandler aktiviteten – spesielt «idrett for alle» - og endring i deltakelse. Lederkurs for ungdom 15-19 år virker å fremme ungt lederskap i idretten, men dette er avhengig av at det nåværende lederskapet gir ungdom en reell mulighet til å bidra etter endt kurs. Webers idealmodell av byråkratiet og Colemans modell av forholdet mellom mikro- og makronivå er benyttet for å diskutere funnene i lys av et organisasjonsteoretisk perspektiv.