Utvikling og bygging av bil for deltakelse i ECO-Marathon-konkurransen
Abstract
The purpose of the project has been to participate in the international competition Shell Ecomarathon Europe in 2011 with a fuel efficient car developed by master students. The goal of thework was to win in the Urban Concept Fuel Cell class.
During the spring of 2011 the team worked interdisciplinary to develop and improve e.g. the controlsystem, engine, regenerative braking, rims, aerodynamic tail, suspension and brakes. The team’s work resulted in 2nd place in the Urban Concept Fuel Cell class with energy consumption equal to 99km/kWh. In addition, the team won the Shell Marketing and Communication award.
Changes in this year’s Urban Concept race rules made the team design a system for regenerative braking. The system was not used during the competition due to technical difficulties and time constraints. Next year’s team should consider working further on the regenerative braking solution.
The suspension fastening points in the current chassis limit the range of options available when tuning the suspension and brakes. The team experienced problems with the suspension, especially at the front. The suspension is an area that should be improved next year. Dette prosjektet har hatt som hensikt å delta i den internasjonale konkurransen Shell Eco-marathonEuropa i 2011 med en egenutviklet energieffektiv bil. Dette er det fjerde året NTNU deltar i konkurransen. Målet med arbeidet var å vinne i klassen Urban Concept med brenselscelle.
I løpet av våren 2011 har gruppen arbeidet tverrfaglig med å forbedre og utvikle bl.a.kontrollsystemet, motor, regenerativ bremsing, felger, aerodynamisk hale, hjuloppheng og bremser. Arbeidet resulterte i 2. plass i konkurransen, med ett oppnådd energiforbruk på 99 km/kWh. I tilleggvant laget Shells Markedsføring- og Kommunikasjonspris.
Endringer i årets konkurranseregler for Uban Concept klassen gjorde at teamet designet et systemfor regenerativ bremsing. Systemet ble ikke brukt under konkurransen grunnet tekniske problemer og tidsbegrensinger. Neste års team bør vurdere å jobbe videre på løsningen for regenerativbremsing.
De nåværende festepunktene for understellet i bilens chassis begrenser antall alternativer når understell og bremserskal justeres. Teamet hadde problemer med understellet, spesielt foran. Understellet bør derfor være et fokusområde for neste års lag.