Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValenta, Marko
dc.contributor.authorLangø, Camilla Charlotte
dc.date.accessioned2016-10-04T11:56:06Z
dc.date.available2016-10-04T11:56:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412796
dc.description.abstractNittiåtte prosent av alle ungdommer i Norge begynner i den videregående skole samme år som de avslutter 10. klassen, og en andel på ca. 30 prosent av disse ungdommene avbryter og gjennomfører ikke videregående opplæringen før fylte 21 år. Årsakene til at ungdom ikke gjennomfører kan i mange tilfeller beskrives som mangfoldige og komplekse. Ungdom i alderen 15-21 år som har rett til videregående opplæring, og som ikke benytter seg av sin rett, er definert som målgruppe for Oppfølgingstjenestens (OT) arbeid. Oppfølgingstjenesten som fylkeskommunal tjenesten ble opprettet i forbindelse med Reform 94 med hensikt om å øke gjennomføringen av videregående opplæring gjennom informasjon og veiledning. Denne oppgaven tematiserer Oppfølgingstjenesten, identitetskonstruksjoner hos ungdom og videregående opplæring. Formålet er å gi et bidrag til forståelsen av hvordan den videregående opplæringens posisjon i samfunnet kan påvirke identitetskonstruksjoner for ungdom. Videre også å belyse hvordan Oppfølgings- tjenenestens møte med ungdom kan ses på som et bidrag til identitetsrekonstruksjoner. Som et bidrag til å forstå muligheter, begrensninger og kompleksiteter i identitetskonstruksjoner presenteres en deskriptiv fremstilling av informantenes erfaringer med ungdommer som lever i vanskelige og sammensatte livssituasjoner og hvordan dette påvirker gjennomføring av videregående opplæring. Studien beskrives som kvalitativ og eksplorerende med utgangspunkt i intervju av seks Oppfølgingstjenesteveiledere i Nord–Trøndelag og Sør-Trøndelag. Datainnsamlings- og analyseprosessen er inspirert av Kathy Charmazes tolkning og videreutvikling av Grounded Theory. Resultatene fra analysen indikerer at informantene erfarer at den videregående opplæringen har en sentral posisjon i samfunnet og sett i lys av teori om identitet foreslås denne posisjonen å ha en betydning for identitetskonstruksjon for ungdom. Gjennom informantenes beskrivelser av sin funksjon og møter med ungdommer foreslår forskeren at Oppfølgingstjenesten er en yrkesgruppe som bidrar i ungdommers mulig fremtidig identitetskonstruksjon (Possible future selves).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectvideregående opplæringnb_NO
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.subjectoppfølgingstjenestennb_NO
dc.titleOppfølgingstjenesten og videregående opplæring i konstruksjoner av identiteter for ungdom : en kvalitativ studie av oppfølgingstjenesteveiledere i Trøndelagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel