Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagelund, Anja Marie
dc.contributor.authorBusengdal, Karoline Flaate
dc.date.accessioned2016-10-03T07:30:43Z
dc.date.available2016-10-03T07:30:43Z
dc.date.issued2016-10-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412371
dc.description.abstractDagens høyteknologiske samfunn har bidratt til økende kompleksitet i arbeidslivet, noe som har medført et større behov for teamarbeid. Arbeidsoppgaver har blitt for komplekse til at enkeltindivider kan utføre dem selvstendig, og team blir derfor sett på som mer egnet. Dette har skapt et økt behov for å forstå hvordan team fungerer, og i senere tid har vi sett at flere forskere har benyttet begrepet mentale modeller for å kunne gjøre det. På bakgrunn av dette ønsket vi å undersøke hvordan mentale modeller påvirker samhandling og tilrettelegging av effektivitet i team. For å besvare problemstillingen, ble det funnet mest hensiktsmessig å benytte den kvalitative metoden casestudie. Metoden benyttes blant annet når man skal undersøke noen få tilfeller inngående, og samsvarte derfor godt med vår studie siden vi undersøkte to team i Multiconsult. I studien ble det også gjennomført en kvantitativ SPGR-undersøkelse, hvor teamenes dynamikk ble studert. Teoriens rolle i denne studien var å danne et rammeverk for å gi leseren oversikt over temaene. I tillegg til teori om team, ble teori om de tre kjernekategoriene; mentale modeller, samhandling og effektivitet gjort rede for. Kjernekategoriene ble benyttet gjennom hele oppgaven for å skape sammenheng, samt for å danne et grunnlag til å besvare problemstillingen på best mulig måte. Empirisk data ble samlet inn ved å benytte SPGR-undersøkelse og intervju, og sammen med det teoretiske rammeverket danner dette bakgrunn for analyse og diskusjon. Hovedfunnene i denne studien viser at felles mentale modeller er med på å skape rammer for hva man kan forvente av andre teammedlemmer, og vil således skape felles forventninger. Ulike mentale modeller kan føre til misforståelser knyttet til kommunikasjonsmønstret i et team, fordi det kan føre til ulik oppfatning mellom teammedlemmer av hva som er akseptert å snakke om og hvor man kan snakke om det. I tillegg kan man oppleve å ha en ulik oppfatning av informasjonen som blir gitt, noe som kan føre til et behov for å øke informasjonsmengden. Mentale modeller har også en påvirkning på teamets evne til å tolke budskapet i det som blir formidlet. Ulike mentale modeller vil påvirke tilretteleggelsen for effektivitet ved at budskapet blir vanskelig å oppfatte, og prosesser vil ta lengre tid. Oppgaveorientert felles mentale modeller kan være tilstrekkelig dersom et team hovedsakelig jobber mot et felles mål og det finnes et ønske og en aksept innad i teamet om et tilbakemeldingssystem. For å legge til rette for støttende atferd i et team vil det være nødvendig med en felles mental modell knyttet til samarbeidsklima.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleMentale modeller i team: En kvalitativ studie av samhandling og effektivitetnb_NO
dc.title.alternativeMental models in teams: A qualitative study of collaboration and efficiencynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberXII, 97, II s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel