• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å imitere naturen i dens virkemåte : en undersøkelse av temporalitet i Robert Rauschenbergs White Paintings

Stømner, Elin
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave uten bilder (1.263Mb)
Forside (1.401Mb)
Elin Stomner.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410625
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [470]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler den amerikanske kunstneren Robert Rauschenbergs White Paintings. Først drøfter jeg de tilsynelatende tomme overflatene opp mot teorier om stillhet i estetikken fra Susan Sontag og John Cage, og tar dette med videre i en diskusjon om de hvite malerienes temporalitet gjennom blant annet László Moholy-Nagys idé om det transparente kunstverket. Til slutt viser jeg hvordan denne temporaliteten lar seg kobles opp til de White Paintings’ konseptualitet og gjenoppførbarhet. Gjennomgående ligger den vanlige sammenligningen og tolkningen av White Paintings opp mot Cages komposisjon 4’33”, som jeg også prøver å kaste et nytt lys over.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit