• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnebokappens form : analyse av norske barnebokapper

Larsen, Silje Marie Eikrem
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (10.04Mb)
Forside (2.608Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2410589
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [470]
Abstract
Teknologien får en stadig større rolle i hverdagen vår. Til og med små barn har egne nettbrett. I denne oppgaven skal jeg analysere barnebokapper. Barnelitteratur for de minste barna er sterkt tilknyttet bildeboken, men nå har barnelitteratur fått en ny plattform på nettbrett. Hvordan påvirker dette formidlingen? Ved å bruke nettbrett i formidlingen av barnelitteratur har man langt flere muligheter enn i bildeboken. Utviklere kan bruke levende bilder, lyder og gjøre fortellingen interaktiv. Mulighetene for å berike barnelitteraturen er derfor større, men det oppstår noen hindringer med den nye plattformen. Konsumenten har forventinger til mediet på grunn av mulighetene som er tilgjengelig på nettbrettet. Utviklere prøver å balansere mellom interaktivitet slik en ser i spill og historieformidlingen en ser i bøker. Er barnebokappen en forlengelse av bildeboken, et interaktivt spill eller noe helt nytt? På grunnlag av mulighetene og utfordringene barnebokappen har jeg valgt å se på problemstillingen: Hva er barnebokappens form?

Jeg analyserer interaktiv barnelitteratur på grunnlag av et utvalg norske litterære applikasjoner for barn. I analysen av de enkelte applikasjonene fokuseres det på modalitetene som er tatt i bruk, hvordan de virker sammen og hvordan de påvirker det som skal formidles. Dermed er det hensiktsmessig at prosjektets teoretiske perspektiv er semiologisk analyse av modalitetene. I tillegg til analyse av barnebokapper skal jeg se på forretningsperspektivet og domestisering. Jeg skal også se på teori om modaliteter, remediering og adapsjon, som viser til mediets rolle i en formidlings situasjon. Målet med prosjektet er å bidra til en bedre forståelse av interaktiv barnelitteratur, som igjen kan hjelpe med å skape en større kunnskap om den nye medieformen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit