Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohnstad, Tom
dc.contributor.authorVarpestuen, Merete
dc.contributor.authorSaxhaug, Linda
dc.date.accessioned2016-09-26T10:58:15Z
dc.date.available2016-09-26T10:58:15Z
dc.date.issued2016-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410462
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven er å se hvor bevisste ledere er over egen lederstil og ledermåte. Dette har blitt diskutert ved bruk av data hentet fra ledere på Quality Hotel Strand Gjøvik. Innhenting av data er gjort ved bruk av både kvalitativ og kvantitativ metode, gjennom strukturerte intervjuer og test på lederstil. Ledelse og lederstiler blir belyst ved å se på effektivitet, ulik filosofi og teorien situasjonsbestemt ledelse. Dette er faktorer som knyttes opp mot de ansattes arbeidshverdag og hvordan de leder sine ansatte. I diskusjonskapittelet kommer det frem at ingen av lederne egentlig visste hvilken lederstil de brukte, men hadde noen anelser. Hvis de ansatte planlegger tidsbruk og planlegger dagene sine, vil de kunne få en mer effektivitet i lederstilen. Målet bør derfor være og sende lederne på lederkurs for at de skal kunne utvide sin kompetanse i å forme og lede sine ansatte, samt å få en mer effektiv lederstil. I Konklusjonen kommer det frem at ulike lederstiler blir brukt i ulike situasjoner, dette er fordi det ikke finnes en perfekt lederstil for en lederstilling. Lederstiler blir brukt på tvers av hverandre ut i fra hvilken oppgave eller hvilke mennesker man jobber sammen med.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor thesis is to look how leaders are within self-leadership style and leadership way. This has been discussed unchanged using data sourced from the leaders at Quality Hotel Strand Gjøvik. The data retrieval is by use of both qualitative and quantitative methods, through structured interviews and a test on leadership styles. Leadership and leadership styles is illuminated by looking at the efficiency, different philosophy and theory on situational leadership. These factors are linked to the employee workday and how the leader leads the employees. The chapter on discussion shows that none of the leaders really knows what kind of leader style they use but they had some kind of knowledge. If the employees planned their time and days better, they can apply for more efficiency in their leadership style. The goal should be to send the leaders on leadership courses to expand their expertise in leading and shaping their employees and to get a more effective leadership style. In the conclusion it emerges that different leadership styles are used in different situations, this is because there is no perfect leadership style for a leader position. Leadership styles are used across what type of people you work with or what type of tasks you have to do.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLedelsenb_NO
dc.subjectLederstilernb_NO
dc.subjectEffektivitetnb_NO
dc.subjectSituasjonsbestemt ledelsenb_NO
dc.subjectLeadershipnb_NO
dc.subjectLeadership stylesnb_NO
dc.subjectefficiencynb_NO
dc.subjectSituational leadershipnb_NO
dc.titleLedelse og lederstiler ved et hotellnb_NO
dc.title.alternativeLeadership and leadership styles at a hotelnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel