Merkevareutvikling av kortreist mat i hotellbransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410410Utgivelsesdato
2016-09-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven omhandler hvordan et overnattingssted kan styrke sin merkevare ved hjelp av strategiske konkurransefortrinn, med hovedvekt på kortreist og lokal mat. For å kunne svare på problemstillingen på best mulig måte har vi benyttet oss av intervju og litteraturstudier som metoder. Vi har intervjuet 14 bedrifter som alle driver med kortreist eller lokal mat. Bedriftene er overnattingssteder, restauranter og leverandører av kortreist mat. Dette for å sammenligne ulike strategier og kunne komme med forslag til mulige tiltak som svar på problemstillingen. Oppgaven fordyper seg i merkevareutvikling med fokus på merkeassosiasjoner og det å skape en helhetlig merkevare. Viktigheten av å være til stede i kunders bevissthet, samt kundetilfredshet og kundelojalitet er temaer som har blitt gjennomgått. Det er undersøkt hvordan de ulike bedriftene skiller seg ut, og hvilke elementer de trekker frem som viktige for å oppnå differensiering og konkurransefortrinn. Oppgaven belyser faktorer som kan skape konkurransefortrinn og strategiske valg for å styrke merkeidentiteten. Konkurransefortrinn kan blant annet oppnås ved hjelp av kreativitet, nytenkning og en helhetlig merkevarestrategi. På bakgrunn av den teoretiske forankringen og basert på svarene fra intervjuene har vi kommet med mulige tiltak som kan anvendes for å oppnå konkurransefortrinn. Vi har også valgt å komme med spesifikke tiltak til vår oppdragsgiver slik at de kan videreutvikle sin merkevare. Svarene som kommer fram i denne oppgaven er ingen fasit men forslag til retningslinjer bedrifter med lignende konsept kan benytte seg av. The thesis discusses how an accommodation can strengthen its brand by strategic competitive advantages, with emphasis on short-distance and local food. In order to respond to the research question in the best possible way we have chosen interviews and literature studies as our main methods. We have interviewed 14 businesses, all with short-distance and local food as their main focus. This is to compare different strategies and to be able to make recommendations for possible changes or actions as a response to the research question. The thesis immerses in brand development focusing on brand association and creating a unified brand. The importance of being present in customer consciousness as well as customer satisfaction and customer loyalty are topics that have been reviewed. It has been examined how the various businesses distinguish themselves, and which elements they emphasize as important to achieve differentiation and competitive advantage. The thesis highlights elements that can create competitive advantages and strategic choices to strengthen the brand identity. Competitive advantage can be achieved by for example innovation, creativity and overall brand strategy. Based on the theoretical framework and the interview responses, we have developed possible measures that could be used to gain competitive advantage. We have also developed specific measures for our contractor for possible brand development. The conclusions in our thesis are not a blueprint, but proposed guidelines for businesses with similar concepts.