Humor i ledelse fra lederes perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410342Utgivelsesdato
2016-09-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
Sammendrag
Gjennom å skape trivsel og etablere sosiale relasjoner kan humor forme ”sunne sosiale
systemer” i dagens organisasjonsliv preget av stress, konkurranse og krav om kontinuerlig
forbedringer og innovasjon (Romero & Cruthirds, 2006:59). Denne masteroppgaven studerer
lederes opplevelse av humor i ledelse. Problemstillingen er inndelt i fire forskningsspørsmål
som skal belyse ulike aspekter av humor i ledelse: 1) Hensikter, 2) moderatorer for mengdeog
effekt av humorbruk, 3) hvordan humor brukes og 4) effekter.
Oppgavens empiri er innhentet gjennom 11 semi-strukturerte intervjuer, hvorav 5
ledere er tilknyttet næringslivet og 6 har erfaring som trenere på toppnivå innenfor lagidrett.
Flere av respondentene har erfaring fra begge lederrollene.
Mine funn peker mot at psykologisk trygghet er en sentral del av respondentenes
opplevelse av humor i ledelse. For det første, antyder studien at å skape trygghet er en sentral
hensikt ved bruk av humor. Dette kommer frem gjennom hensiktene nevnt under
forskningsspørsmål 1 og beskrivelsene av hvordan humor brukes under forskningsspørsmål 3.
For det andre, peker mine funn på at trygghet på både seg selv, mottaker/publikum og respons
er en forutsetning for at humor skal oppstå, noe som gjenspeiles ved moderatorer for
mengden humor under forskningsspørsmål 2. For det tredje, opplever mine respondenter at
psykologisk trygghet kan være en effekt av humor, noe som er i tråd med tidligere forskning.
For det fjerde, nevnes trygghet som en moderator for flere negative og positive effekter.
Funnene indikerer at lederne opplever humor som en strategi for å skape psykologisk
trygghet i situasjoner med spenning, press eller stress, mens underholdningsaspektet av humor
er en mindre betydningsfull eller mindre bevisst del av ledelse. Dessuten belyser studien flere
indikasjoner på lav grad av bevissthet ved bruk av humor, selv om negative effekter kan
stimulere refleksjon. Samtidig antyder studien at stimulering av humor indirekte kan være en
mer bevisst del av ledelse.
Funnene settes i lys av teori om transformasjonsledelse, karismatisk ledelse og
autentisk ledelse. Studien indikerer at transformasjonsledelse kan forsterkes ved både
følelsesmessig og kognitiv humor. Samtidig peker funnene mot at humor kan være en nøkkel i
karismatisk ledelse fordi det kan etablere personlige relasjoner og forsterke en leders
innflytelse i gruppen. I tillegg kan autentisk ledelse befestes ved naturlig humorbruk hvor en
leder byr på menneskelige og svakere sider av seg selv, slik at medarbeidere kan føle at de
interagerer med lederens ekte identitet.