Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSilset, Ida
dc.date.accessioned2016-09-23T08:15:45Z
dc.date.available2016-09-23T08:15:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410016
dc.description.abstractDenne studien ser nærmere på hvordan norske industribedrifter som praktiserer lean jobber med å fremme kundeverdi, samt på hvilken måte kundeverdi i samspill med produktkostnad kan tenkes å bidra til lønnsomhet. Noe av bakgrunnen for dette er at kundeverdi er svært sentralt i alle bedrifter som praktiserer lean, men blitt lite studert. I bedrifter som praktiserer lean blir ofte verdiskapning sett på som det samme som en reduksjon i produktkostnaden, noe Hines, Holweg og Rich (2004) antar ikke vil gi økt kundeverdi da hver enkelt bedrift må definere og forstå hva kunden anser som verdi før de begynner å jobbe med å fremme kundeverdien. På bakgrunn av dette har jeg utviklet følgende problemstilling: ”Hvordan jobber norske industribedrifter som praktiserer lean med å fremme kundeverdi, og på hvilken måte kan samspillet mellom produktkostnad og kundeverdi tenkes å bidra til lønnsomhet?” Utgangspunktet for studien er en tidligere studie skrevet av Hines, Holweg og Rich (2004) som problematiserer samspillet mellom kundeverdi og produktkostnad. For å belyse problemstillingen er det benyttet et teoretisk rammeverk basert på økonomistyring, som inkluderer lean og kundeverdi. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og det er benyttet intervju som datainnsamlingsmetode. Informantene er involverte i bedriftenes interne prosesser, og har dermed god kompetanse vedrørende lean. Empirien er analysert med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket for å besvare problemstillingen. Studien konkluder med at norske industribedrifter jobber med å fremme kundeverdi gjennom reduksjon av sløsing på ulike måter, og da primært i form av å forbedre kvalitet og redusere produktkostnad. Med utgangspunkt i Hines, Holweg og Rich (2004) sin studie kan man argumentere for at bedriftene ikke får økt kundeverdi ved å jobbe med å fremme kundeverdien på denne måten, dette fordi det med innsikt i flere faktorer viser seg at bedriftene ikke er flinke nok til å fokusere på kundeverdi i hele organisasjonen. I tillegg til dette kommer det frem at både en reduksjon av produktkostnad og en økning i kundeverdi vil bidra til lønnsomhet. I den sammenheng legger bedriftene vekt på å redusere produktkostnaden framfor å øke kundeverdi for å oppnå lønnsomhet, dette fordi en kostnadsreduksjon fører til økt kundeverdi som igjen bidrar til lønnsomhet på lang sikt som følge av den økte kundeverdien. På sikt vil derfor økt kundeverdi skape en bedriftsøkonomisk fordel i form av lønnsomhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleSamspillet mellom kundeverdi og produktkostnad : en studie av norske industribedrifter som praktiserer leannb_NO
dc.title.alternativeThe interaction between customer value and product cost : a study of Norwegian industrial companies that practice leannb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberV, 74 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel