• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av kontrollmekanismer og tillit

Klakegg, Andreas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Andreas Klakegg Masteroppgave 23.05.16 Ferdig kl. 11.43.pdf (1.901Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2409995
Date
2016-09-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [1845]
Abstract
Denne studien har tatt et nærmere syn på kontrollmekanismer og tillit, jeg har kommet fram

til følgende problemstilling.

Hvilken betydning har kontrollmekanismer for tillit i en organisasjon?

Tidligere forskning har bevist en sammenheng mellom kontrollmekanismer og tillit. Min

studie har hatt et annet fokus til et ellers mye omdiskutert tema. Jeg har heller gått i dybden

for å forklare hvilken betydning kontrollmekanismer har for tillit. Kontrollmekanismer har

blitt satt i sammenheng med styringssystem og jeg har i hovedsak benyttet Malmi & Brown

(2008) og Simons (2013) til å konstruere eget eget rammeverk. Tillit i min studie baserer seg

på kunnskapsbasert tillit, altså tidligere erfaringer som igjen avhenger av evner, velvilje og

integritet (Mayer, Davis & Schoorman).

For å besvare problemstillingen har jeg fått intervjue et større kraftselskap, her er det tre

hierarkiske nivå, som jeg har betegnet som medarbeiderne, mellomledelsen og toppledelsen.

Empirien jeg har benyttet for å besvare problemstillingen har basert seg på intervju og

dokumentstudier. Jeg endte opp med fem intervjuobjekter, innenfor en avdeling i

organisasjonen, en fra toppledelsen, to fra mellomledelsen og to medarbeidere.

Funn fra empirien kan oppsummeres i fem hovedfunn; (1) Medarbeiderne tolker interne

sikkerhetsverktøy som påtvungne og belønningssystemet som omsorgsfulle. (2) De

interaktive kontrollmekanismene virker positive på tillit, særlig medarbeidersamtaler. (3) På

tross av at regler og prosedyrer og interne sikkerhetsverktøy begrenser handlingsrommet til

medarbeiderne, så tolkes ikke dette utelukkende negativt. (4) Medarbeiderne virker å ha stor

tillit til ledelsen. (5) Det legges også vekt på at det mellommenneskelige er det aller viktigste

når det kommer til å bygge tillit.

Ut av diskusjonen fremkommer det at betydningen kontrollmekanismer har på tillit ligger i å

kommunisere informasjon mellom toppledelsen, mellomledelsen og medarbeiderne. Å kunne

portrettere kvaliteter i tråd med evner, velvilje og integritet virker å være tillitsbyggende.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit