En studie av kontrollmekanismer og tillit
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2409995Utgivelsesdato
2016-09-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Sammendrag
Denne studien har tatt et nærmere syn på kontrollmekanismer og tillit, jeg har kommet fram
til følgende problemstilling.
Hvilken betydning har kontrollmekanismer for tillit i en organisasjon?
Tidligere forskning har bevist en sammenheng mellom kontrollmekanismer og tillit. Min
studie har hatt et annet fokus til et ellers mye omdiskutert tema. Jeg har heller gått i dybden
for å forklare hvilken betydning kontrollmekanismer har for tillit. Kontrollmekanismer har
blitt satt i sammenheng med styringssystem og jeg har i hovedsak benyttet Malmi & Brown
(2008) og Simons (2013) til å konstruere eget eget rammeverk. Tillit i min studie baserer seg
på kunnskapsbasert tillit, altså tidligere erfaringer som igjen avhenger av evner, velvilje og
integritet (Mayer, Davis & Schoorman).
For å besvare problemstillingen har jeg fått intervjue et større kraftselskap, her er det tre
hierarkiske nivå, som jeg har betegnet som medarbeiderne, mellomledelsen og toppledelsen.
Empirien jeg har benyttet for å besvare problemstillingen har basert seg på intervju og
dokumentstudier. Jeg endte opp med fem intervjuobjekter, innenfor en avdeling i
organisasjonen, en fra toppledelsen, to fra mellomledelsen og to medarbeidere.
Funn fra empirien kan oppsummeres i fem hovedfunn; (1) Medarbeiderne tolker interne
sikkerhetsverktøy som påtvungne og belønningssystemet som omsorgsfulle. (2) De
interaktive kontrollmekanismene virker positive på tillit, særlig medarbeidersamtaler. (3) På
tross av at regler og prosedyrer og interne sikkerhetsverktøy begrenser handlingsrommet til
medarbeiderne, så tolkes ikke dette utelukkende negativt. (4) Medarbeiderne virker å ha stor
tillit til ledelsen. (5) Det legges også vekt på at det mellommenneskelige er det aller viktigste
når det kommer til å bygge tillit.
Ut av diskusjonen fremkommer det at betydningen kontrollmekanismer har på tillit ligger i å
kommunisere informasjon mellom toppledelsen, mellomledelsen og medarbeiderne. Å kunne
portrettere kvaliteter i tråd med evner, velvilje og integritet virker å være tillitsbyggende.