CO2-fri distribusjon i bylogistikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/240666Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Varedistribusjon er både et problem og en nødvendig funksjon i byer. En kontinuerlig urbaniseringog fortetting, sammen med sentralisering av produksjon og lagerhold, har ført til økte godsvolumer og flere transportoppdrag i byene, der alle negative aspekter forbundet med transport kjøretøyetforsterkes. Foruten CO2 slipper transportkjøretøyer også ut giftige gasser, partikler og genererer støy som forstyrrer lokal miljøet og bidrar til at varedistribusjon anses som et nødvendig onde. Problemeter ikke ensidig, transportørene selv opplever dårlige betingelser for å få sin jobb gjort, gjennomkøkjøring, manøvrering i folkemengder og vanskelige leveringsforhold. I litteraturen er det City Logistics, bylogistikk, som forsøker å løse dette gjennom å optimere såvel distribusjonsløsningenesom kjøretøyene. Godsmengder vil bare øke, og det søkes løsninger som redusererer trakkarbeidetsamtidig som krav til servicenivå og eektivitet må møtes og gjerne overgås. Det er med denne innfallsvinkelen at denne studien forsøker å finne muligheter, som på kort sikt kan muliggjøre CO2-fri postdistribusjon i by. Postdistribusjon kjennetegnes av daglig levering til de fleste adresser, av relativt små enheter, og er på den måten unik i markedet for transport- og logistikktjenester. Dette representerer en mulighet for at brevpost og pakker kan distribueres med små, miljøvennlige kjøretøy som ikke vil påføre hverken negative konsekvenser i nær miljøet eller globalt. Videre gir dette også en mulighet til å hevde seg ytterligere i et marked som forventes å få hardere konkurranse i årene fremover. Konseptuelt er fordelene mange, men små kjøretøy medfører også noen problemer, de har begrenset rekkevidde og laste evne. En ny distribusjonsløsning for post må derfor medføre en endring av både fysisk struktur og bruk av kjøretøy, slik at denne hindringen overkommes. Detfor ventes at et slikt miljøtiltak vil koste, og derfor er det spesielt interessant hvordan mulighetene er for å etablere en miljøvennlig distribusjonsløsning som ikke resulterer i mer kostnad, men i styrketkonkurranseevne og et lønnsomt total regnskap.
Denne studien tar del i distribusjonsaktivitetene til Posten Norge, i Trondheim, for å se hvilke aktiviteter som har forbedringspotensiale, og hvordan disse kan inngå i en løsning slik at en miljømessig og økonomisk bærekraftig postdistribusjon i by kan gjennomføres. Studien baserer seg på kvalitative metoder og erfaringer fra bylogistikkens foreløpige resultater, og analyserer tre konseptuelle scenarier som hver på sin måte gir en reell mulighet til å distribuere post CO2-fritt. Det beste fra disse kombineres i et løsningsforslag som kan gi økt effektivitet, konkurransekraft og bedreforhold for postbud og sjåfører.