Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Knut Einar
dc.contributor.authorMoe, Katrine Sønsteby
dc.date.accessioned2016-09-08T14:00:49Z
dc.date.available2016-09-08T14:00:49Z
dc.date.created2016-06-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:15811
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2405557
dc.description.abstractSkipigging er en vinteridrett for personer med funksjonshemning i den nedre delen av kroppen. Det er en krevende idrett hvor man trenger en stor mengde med styrke og balanse, både i armer og overkropp. I dag er det mangel på gode produkter med hensyn på brukeren. Det er vanskelig for utøverne å få vist frem sitt fulle potensiale. Skeno AS har lagd en prototype på en ny skipiggekjelke som det er tatt utgangspunkt i denne oppgaven. Målet med denne oppgaven er å utvikle en ny festemekanisme på skipiggekjelken for toppidrettsutøvere. I dagens festemekanisme mellom kjelken og skiene er det en bøyle som er skrudd ned bak på skibindingen, noe som påvirker spennet i skiene. Innfestingen var i tillegg ikke stram nok, slik at vandring oppstod og man fikk en uønsket plogende effekt. I denne oppgaven ble det sett videre på de konseptene som var utviklet i prosjektoppgaven. Denne oppgaven er lagt opp etter IPM-modellen, bestående av 5 faser. I prosjektoppgaven ble de tre første fasene gjennomgått nøye, mens masteroppgaven tar for seg fase 4: Struktur og utforming, og fase 5: Produksjonsforberedelser. For å få en bedre forståelse av hvordan spenningene opptrer i bindingskomponentene, ble det utarbeidet simuleringer i UGS siemens NX 8.5 ved hjelp av FEM-analyse (Finite element method). Ved hjelp av modelleringsfiler ble det også laget prototyper som ble 3D-printet i plast for å teste ut funksjonene og verifisere dimensjonene. Etter vurdering av konseptene stod det igjen to konsepter som det skulle sees nærmere på. Det var konsept 5 (fremre skibinding både foran og bak) og konsept 6 (fremre skibinding foran og modifisert bakre skibinding som sklis inn på skien bak) [Vedlegg 10.1]. Det var konsept 6 som ble det endelige løsningsresultatet. Dette konseptet var lettere å få på skien, da man ikke trenger å treffe nøyaktig på skien når man skal koble sammen kjelken og skiene. Man trenger heller ikke å kjøpe noe ekstra utstyr da man får alt man trenger i en standard skipakke. I tillegg ble det også det letteste konseptet med en totalvekt på 58,2 gram på bakre komponent. Fremre komponent veier 35,2 gram. Produksjonsmetodene som ble valgt på den fremre komponenten var vannskjæring og deretter bøying. Den bakre komponenten skal CNC-freses og deretter skrus fast på den bakre skibin-dingen. Det ble også valgt krympeforbindelse, der stålsylindere skal monteres inn i begge komponentene for at kjelken skulle ha noe å støtte seg på.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectProduktutvikling og produksjon, Produktutvikling og materialer
dc.titleUtvikling av kobling mellom skipiggekjelke og ski
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber89


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel