Kommunikasjon med afasirammede pasienter
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2403264Utgivelsesdato
2016-09-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Sykepleieren kommuniserer til enhver tid med alle pasienter, det er derfor viktig for sykepleieren å være god til å kommunisere for å formidle og for å forstå pasientenes budskap. God kommunikasjon kan føre til trygghet for pasienten, noe som kan sikre brukermedvirkning og føre til god pasientsikkerhet. Bakgrunnen for oppgaven er å belyse hvilke utfordringer vi som sykepleiere står ovenfor i møte med afasirammede pasienter for å sikre autonomi. Hensikt: Undersøke hvordan sykepleiere kan bidra til å ivareta autonomien til pasienter med afasi etter hjerneslag, ved bruk av kommunikasjon. Metode: Litteraturstudie. 7 artikler har blitt inkludert i denne oppgaven etter systematiske søk etter vitenskapelige forskningsartikler. Søkeord som er blitt anvendt: Afasi, slagpasienter, kommunikasjon, hjerneslag, omsorg, autonomi, sykepleie. Resultat: Sammenfatning av resultat presenteres i 4 hovedtemaer. Kommunikasjonsstrategier, pasientens egen erfaring, gruppetilhørighet og meningsfulle aktiviteter, samt sykepleierens kunnskap og holdninger er temaer som sammenfattes og drøftes. Konklusjon: Sykepleieren bør vektlegge bruk av flere ulike kommunikasjonsstrategier, som er tilpasset til hver enkelt pasient. For å kunne utøve dette må sykepleieren ha nok kunnskap om ulike strategier, og når de bør benyttes. Sykepleieren bør snakke rolig, gi pasienten tid til å svare og inkludere pasienten i samtalen. Bildeverktøy og andre kommunikasjonsmetoder kan også brukes som supplement. Ved å benytte flere ulike kommunikasjonsmetoder og stille kontrollspørsmål, kan sykepleieren forstå om pasienten har forstått budskapet og hva pasienten selv formidler som viktig for han. Dette vil gi et godt grunnlag for sykepleieren til å ivareta pasientens autonomi. Background: The nurse communicates at all times with all patients, it is important for the nurse to be good at communicating to convey and understand patients' message. Good communication can lead to safety for the patient, which can ensure user and lead to patient-safety. The aim of this study is to identify the challenges that nurses face meeting with aphasia patients to ensure autonomy. Purpose: Examine how nurses can help to safeguard the autonomy of patients with aphasia after stroke, by using communication. Method: Literature study. 7 articles have been included in this study by systematic search for scientific research papers. Keywords that have been used: Aphasia, stroke patients, communication, stroke, care, autonomy, nursing. Results: Summary of the results is presented in 4 main themes, since the articles shows several similarities. Communication strategies, the patient's experience, group affiliation and meaningful activities as well as nurses' knowledge and attitudes are topics summarized and discussed. Conclusion: The nurse should emphasize the use of several different communication strategies, which are adapted to each patient. In order to exercise this nurses have to have enough knowledge about different strategies, and when they are supposed to be used. The nurse should speak slowly, be able to give the patient time to respond and include the patient in conversation. Picture tools can also be used as supplement to the other communication strategies. By using several different methods of communication and control questions, the nurse understand whether the patient has understood the message and what the patient conveys as important. This will provide a good basis for the nurse to attend to patient autonomy.