Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLi, Charlie Chunlin
dc.contributor.advisorKorssund, Alexander
dc.contributor.authorKolden, Hilde Lund
dc.date.created2016-06-10
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2401853
dc.description.abstractProsjektet Rådal Nordås Flyplassveien skal forbedre og effektivisere transportveien mellom Os og Bergen. Prosjektet omfatter vegtunneler i en trekantforbindelse, med flere tunnelkrysninger, der to av dem har svært liten vertikal avstand. Det er gjennomført elastisk spenningsanalyse i EXAMINE3D av disse to krysningsområdene. Den største begrensning i numerisk analyse ligger i påliteligheten til inngangsparameterne. Inngangsparameterne er basert på litteratur og resultater fra nærliggende prosjekter. Det er vurdert hvordan modellen påvirkes av endringer i bergartsparametere som UCS og E-modul og in situ spenninger. Eiganestunnelen er en del av E39 Kyststamvegen mellom Kristiansand og Trondheim. Den 3,7 km lange tunnelen skal gå mellom Schancheholen og Smiene. Drivingen av tunnelen foregår under bebygde områder som fører til utfordringer med hensyn på sprengningsinduserte vibrasjoner som kan skade eksisterende byggverk. Datagrunnlaget baseres på sprengningsplaner og vibrasjonsmålinger. Målingene av toppverdien av svingehastighet er analysert med fokus på samtidig detonerende ladning, avstand og geologi. Ved plotting av svingehastighet og avstand mellom sprengningssted og målepunkt som funksjon av profilnummer i tunnelen, var det tydelig korrelasjon mellom avstand og svingehastighet. Det ble vurdert om geologiske strukturer som svakhetssoner og sprekker kunne innvirke på den maksimale svingehastigheten. Begrenset datagrunnlag førte til at tolkningen av geologiens betydning ikke var entydig. Det er foretatt en enkel regresjonsanalyse der grunnkoeffisienter for området har blitt estimert. Det var stor spredning i dempingskoeffisienter og fjellkonstanter. Ligningen fra regresjonsanalysen kan benyttes til å beregne samtidig detonerende ladningsmengde for videre salver og kan suppleres med data fra flere salver. Ligningen fra regresjonsanalysen stemmer godt overens med ligningen for estimering av svingehastighet fra NS8141-1:2012.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectTekniske geofag, Ingeniørgeologi og bergmekanikk
dc.titleAnalyse av vibrasjonsmålinger fra Eiganestunnelen og numerisk modellering av internkrysning ved E39 Rådal-Nordås-Flyplassvegen og krysning av Folldalstunnelen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel