Nytten av ekstern hjelp ved organisasjonsendring
Master thesis

View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [2770]
Abstract
Denne studien utforsker en norsk prosessbistandsvirksomhet (PBV) fra
virksomheten eget perspektiv, perspektivet til deres tidligere kunder og
nøkkelpersoner som har hatt stor grad av involvering og innsikt i virksomhetens
arbeid. Studien har siktet mot å få en forståelse av hvilke måter PBV har utøvd
suksessfull prosessbistand, basert på tidligere prosjekter hvor de har blitt hyret inn av
kunder som har ønsket hjelp med organisasjonsendring. Metodetriangulering blitt
anvendt, bestående av både en kvantitativ og en kvalitativ del. Den kvantitative delen
har bestått av spørreskjemaer som er sendt ut til et utvalg deltakere av prosjektene, og
kvalitative dybdeintervjuer har blitt gjennomført på nøkkelpersoner av disse
prosjektene, samt av lederen av PBV. Både undersøkelsen og intervjuene siktet på
hver sin måte mot å undersøke tilstedeværelse av suksessfull prosessbistand, og de ble
utviklet på grunnlag av felles, eksisterende teori.
Denne undersøkelsen konkluderer med at PBV sine tidligere kunder virker
jevnt over fornøyde med arbeidet deres, og at PBV handler i overenstemmelse med
sin uttrykte verdier. Temaene ”rammer og forventninger”, ”tilpasning”, ”involvering”,
”håndtering av motstand og konflikt”, og ”ekstern redning” ble ved hjelp av en
tematisk analyse funnet å være sentrale i forståelsen av hva som utgjør suksessfull
prosessbistand. PBV ble oppfattet å handle tilfredsstillende i henhold til nevnte
aspekter, og teoriens foreslåtte suksessfaktorer ble i større eller mindre grad funnet å
karakterisere deres praksis. På grunnlag av dette indikeres det i denne studien at
praksisen de utøver på mange måter kan tyde på suksessfull prosessbistand.