Å få med folka på rett måte : en kvalitativ analyse av kommunikasjonens betydning for motivasjon og måloppnåelse i en organisasjonskontekst
Master thesis
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3143]
Abstract
Fokuset for denne undersøkelsen har vært sammenhengen mellom mål, kommunikasjon og motivasjon i en organisasjonskontekst. Målet for denne studien har vært å belyse hvordan lederes kommunikasjon av en organisasjons hovedmål påvirker motivasjonen til medarbeidere i organisasjonen. For å undersøke dette, ble 14 kvalitative intervjuer med ansatte i et norsk statsforetak analysert gjennom en grounded theory-tilnærming. Resultatene indikerer at ledere og medarbeidere sammen bidrar til å skape motivasjon gjennom en kommunikasjonsprosess med tydelig fokus på operasjonalisering av målene, og at denne motivasjonen betinger hvorvidt de operasjonaliserte målene blir gjennomført i tråd med organisasjonens hovedmål. Implikasjoner av funnene er diskutert.