Å få med folka på rett måte : en kvalitativ analyse av kommunikasjonens betydning for motivasjon og måloppnåelse i en organisasjonskontekst
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2399869Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2841]
Sammendrag
Fokuset for denne undersøkelsen har vært sammenhengen mellom mål, kommunikasjon og motivasjon i en organisasjonskontekst. Målet for denne studien har vært å belyse hvordan lederes kommunikasjon av en organisasjons hovedmål påvirker motivasjonen til medarbeidere i organisasjonen. For å undersøke dette, ble 14 kvalitative intervjuer med ansatte i et norsk statsforetak analysert gjennom en grounded theory-tilnærming. Resultatene indikerer at ledere og medarbeidere sammen bidrar til å skape motivasjon gjennom en kommunikasjonsprosess med tydelig fokus på operasjonalisering av målene, og at denne motivasjonen betinger hvorvidt de operasjonaliserte målene blir gjennomført i tråd med organisasjonens hovedmål. Implikasjoner av funnene er diskutert.