Show simple item record

dc.contributor.advisorEnglund, Kjellrun Tora
dc.contributor.advisorLorås, Håvard Wuttudal
dc.contributor.authorVarhaugvik, Ingvill
dc.date.accessioned2016-08-17T12:35:22Z
dc.date.available2016-08-17T12:35:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2399591
dc.description.abstractMålet med denne studien var å bidra til økt kunnskap om barnerettet tale (BRT) fra fire år gamle barn til sine yngre søsken, som i denne oppgaven ble betegnet som søskenrettet tale (SRT). Det ble gjort lydopptak hjemme hos 10 familier, der fireåringen gjennomførte en lekeoppgave sammen med sitt yngre søsken og med sine foreldre. Etter en akustisk analyse av de lange og korte vokalkvalitetene /a/, /i/ og /u/, ble det gjort en repeated measures ANOVA med tre faktorer. Problemstillingen for studien var «Benytter fireåringer seg av elementer ved BRT i interaksjon med sine yngre søsken?». Det ble ikke funnet signifikante resultater for taletype når det gjelder vokalrom, noe som tilsier at vokalene ikke hyperartikuleres av fireåringene. Ved sammenlign av vokalrommene kan man se at vokalrommet er noe større for SRT enn for voksenrettet tale (VRT), og tendensen tilsier at vokaler kan bli artikulert noe mer ekstremt i SRT enn i VRT. For formantfrekvensene F1 og F2 ble det heller ikke funnet signifikante resultater ved taletype, som vil si at vokalene i SRT og VRT uttales med like stor åpenhet og fronthet. Vokalkvalitetene hadde derimot signifikante resultater på F1 og F2, noe som i sammenheng med vokalrommene viser tendenser til at vokalene uttales med noe større åpenhet og fronthet i SRT enn i VRT. Vokalene var generelt sett lengre i varighet i SRT enn i VRT, som tilsier at fireåringer forlenger vokalene i tale til sine søsken. Det ble ikke funnet signifikante resultater for taletype ved akustisk intensitet eller fundamentalfrekvens (F0), men vokalkvaliteten /i/ hadde større F0 verdi enn de to øvrige vokalene. Fireåringer benytter seg dermed av enkelte elementer ved BRT i interaksjon med sine yngre søsken.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSøskenrettet tale : akustisk-fonetisk analyse av vokaler i tale mellom fireåringer og deres yngre søskennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record