Città del buon vivere : en studie av slow living og la dolce vita i den italienske byen Positano
Abstract
Denne avhandlingen omhandler Cittàslow- bevegelsens effekt i den italienske byen Positano. Den ser på hva Slow representerer for lokalbefolkningen, og hvordan denne livsstilen påvirkes i møte med den globale turismen. Oppgaven forsøker å vise lokalbefolkningen i Positano sineholdninger og meninger angående slow living, det gode liv, nytelse og autentisitet. Autentisitet er et tema som tidlig gjorde sin entrè under mitt feltarbeid. Cittàslow ønsker å fremheve det autentiske og orginale, og flere steder i Positano finner man skilt med ”produtti tipici della paese”, som kan oversettes til produkter typisk for stedet. Det autentiske og unike ved deres tradisjon og kultur er også viktig for deres identitetsfølelse og hva de mener er det gode liv. Avhandlingen antyder at Slow- livsstil i Positano karakteriseres av la vita bella , det gode liv. Dette kommer også av navnet på bevegelsen “Cittaslow –Rete Internazionale delle città del buon vivere”: et internasjonalt nettverk av byer hvor man lever det gode liv. Ved å undersøke og observere sentrale områder i det Positanske samfunn, slik som mat, offentlige festivaler og turisme identifiserer jeg hvordan mat kan være en måte å gjenfinne det autentiske. Det er gjennom mat og kulinarisk nytelse at man lettest kan gjenfinne den nytelsen som la bella vita består av. Ved å undersøke kontinuitet og endring i sentrale områder av det Positanske samfunn, identifiserer jeg hvordan turismen skaper strukturelle motsetninger som fører til avvik i ideologi og praksis mellom den italienske oppfatningen av la vita bella og turismens kommersielle sider. Oppgaven vil også se på hvordan Slow potensielt kan stige ut som en ting gjennom det Tord Larsen kaller en entifiseringsprosess, og komme i fare for å miste sin autentisitet. Gjennom branding av Slow- livsstil kan man risikere at den Slow-livsstilen mister sin autentisitet. Avslutningsvis vil jeg konkludere med at Positano virker å være ambivalente i forhold til videre strategi. Man ønsker å beholde den unike og autentiske livsstilen og tradisjonen, men man ønsker samtidig å leve av turisme