dc.description.abstract | Bakgrunn: Som et resultat av globaliseringen, vil ergoterapeuter verden over i dag og
i framtiden, møte et mangfold av mennesker i sin praksis. På bakgrunn av at
ergoterapifaget bygger på vestlige verdier og normer, indikerer tidligere studier at
dette kan medføre komplikasjoner i tverrkulturelle intervensjoner. Dette kan medføre
at mennesker ikke får tilgang til, eller utbytte av, ergoterapeutiske intervensjoner som
også utfordrer målsettingen om likeverdige helsetjenester og occupational justice.
Hensikt: Hensikten med studien er å belyse hvordan ergoterapeuter i Norge opplever
det å praktisere faget sitt i møte med mennesker fra ikke- vestlige land, og om hvilke
eventuelle berikelser og utfordringer dette medfører i ergoterapeutisk praksis.
Metode: Seks semistrukturerte intervjuer er gjennomført med ergoterapeuter i Oslo
og Drammen. Intervjuene er analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering,
som er inspirert av Giorgis’ fenomenologiske analyse. Resultater: Krysskulturelle
møter i ergoterapeutisk praksis kan beskrives som en kollisjon mellom to
livsanskuelser. Ergoterapeutene utrykker opplevelser knyttet til utfordringer ved det å
fremme selvstendighet, å bruke aktivitet som terapiform, ulike oppfattelser av
meningsfull aktivitet og forståelse for hvem ergoterapeuten er, hva behandling
innebærer og hva og hvordan helsesystemet fungerer. Videre skisseres det
utfordringer i forhold til kommunikasjon og bruk av tolk. Imidlertid er
ergoterapeutene bevisste på mange av utfordringene de står ovenfor og reflekterer
over hvordan utfordringer løses eller bør tilnærmes ved bruk av ulike strategier.
Ergoterapeutene utrykker og at de opplever å ha med seg lite kunnskap fra
utdanningen hva gjelder tverrkulturelle møter, men at de søker å tilegne seg ny
kunnskap gjennom kurs og lignende, men med varierende utbytte. Imidlertid kan
praksisperioder og likeledes arbeidserfaring ha en betydning for hvordan
ergoterapeutene går fram i tverrkulturelle møter og hvorvidt de føler seg trygg i sin
praksis. Konklusjon: Det kan være mulig å anta at ergoterapeuter og ergoterapifaget
også i Norge, står overfor utfordringer i årene som kommer hva gjelder likeverdige
helsetjenester for alle og occupational justice. I den sammenhengen bør forskere,
ergoterapeuter og de respektive utdanningene bidra til ytterligere utvikling av
ergoterapi som fag, slik at flere får tilgang til og utbytte av ergoterapiintervensjoner. I
så måte blir det også nødvendig og viktig å implementere brukerperspektivet, da i
form av både nåværende og framtidig brukere av ergoterapitjenesten. | nb_NO |