Morgendagens sykehjem: fra pilot til implementering?
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2389429Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SAMMENDRAG
BAKGRUNN:
Sykehjem står ovenfor store utfordringer når det gjelder å levere
tjenester av høy kvalitet innenfor de rammene de forvalter.
Tjenestedesign som tenkning – og metode for endringsarbeid
er foreløpig forholdsvis ukjent innen offentlig sektor. Denne
rapporten beskriver pårørende, ansatte og lederes erfaringer med
bruk av tjenestedesign i en endringsprosess ved et sykehjem.
METODE:
Dette er en kvalitativ studie med bruk av fokusgruppeintervju
som metode. 17 ansatte, seks pårørende og tre ledere deltok i til
sammen fem ulike fokusgrupper. Tematisk innholdsanalyse ble
benyttet i analyseprosessen.
RESULTAT:
Funnene viser at både ansatte og ledere ble motivert av å benytte
tjenestedesign med bruk av ukjente verktøy som ny tilnærming
i endringsprosesser. Tjenestedesigneres evne til å fremme god
involvering av ansatte og pårørende, løftes frem som avgjørende
for gode resultat av prosjektarbeid, samt kontinuerlig og tilpasset
informasjon – og dialog med alle aktører.
KONKLUSJON:
Samarbeidet med tjenestedesignere i en endringsprosess, har gitt
både ledere og ansatte nye erfaringer og kunnskap som er viktig
i videre endringsarbeid. Fokuset på reell brukerinvolvering, bruk
av nye og kreative metoder, involvering av ansatte og mange
spennende diskusjoner og refleksjoner, er positive effekter av å
benytte tjenestedesign som tilnærming. Pårørende er mest opptatt
av kvaliteten på tjenestene i mindre grad enn teaminndeling og
organisasjonsmodellen som benyttes.